28.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: taksisi on entistä mukavampi – Mercedes-Benz E 220d Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz E 220d on esimerkki erinomaisesta autosta. Hyvää: laadun tuntu, ajettavuus, mukavuus, toimiva teknologia, avustimet. Huonoa: Lisävarusteet nostavat hintaa. Auton ominaisuuksia voi mitata monella välineellä kuten sekuntikellolla tai mittanauhalla. Niillä arvioituna uusi Mercedes-Benz E 220d on erinomainen auto. Taloudellisempi, suorituskykyisempi, turvallisempi ja mukavampi kuin edeltäjänsä. Kylmät numerot eivät paljasta koko totuutta. Mercedes-malliston kulmakivestä huokuu laadukkuus. Sen aistii viimeistelystä, oli kyse sitten silkinpehmeää pysähtymistä tukevasta jarrutuntumasta tai ilmastointisuuttimen sulkemisesta kantautuvasta naksahduksesta. AMG-ulkonäköpaketin 15 millimetrillä madaltama koeajoauto edustaa malliston epämukavinta päätä. 17-tuumaiset vakiovanteet ovat vaihtuneet kaksi tuumaa suurempiin. Takarenkaat ovat peräti 275 milliä leveät. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukavaa ajettavuutta Perusvarustus tai lisävarusteinen ilmajousitus pehmentäisi kulkua, vaikkei auto epämukava olekaan. Mukulakivet ja moottoritiesiltojen poikittaissaumat ylittyvät eleettömästi. Suurissa heitoissa korin liikkeet ovat laajoja, mutta rauhallisia ja määrätietoisia. Edes ripeä mutkatieajelu ei hetkauta alustaa. Uusi kaksilitrainen nelisylinterinen turbodiesel sopii suureen autoon erinomaisesti. Yhteistyö yhdeksänvaihteisen automaatin kanssa on lähes telepaattista. Täyskaasullakaan ohjaamoon ei kantaudu karkeita ääniä. Vaikka dieselmoottorin huipputeho on peräti 190 hevosvoimaa, etenee auto taloudellisella ajotavalla alle kuuden litran kulutuksella kaupungeista moottoriteille. Pinkille tunnelmavalaistukselle löytyy 63 vaihtoehtoa. Ohjaus on progressiivinen, eli keskialue tarjoaa moottoritielle rauhallisen välityksen ja jyrkemmillä kääntökulmilla välitys nopeutuu. Tuntuma säilyy koko ajan kirkkaana. Mainion ohjauksen ja erinomaisen alustan ansiosta pitkätkin maantie- tai moottoritiesiirtymät sujuvat mukavasti. AMG-varustelun leveiden renkaiden melua ei E-sarja äänieristys onnistu täysin torjumaan. Hiljaisuutta arvostavien kannattanee tyytyä perusrenkaisiin. Teknologian voimannäyttö Koeajoautossa on uusi digitaalinen mittaristo ja sen vaatima Comand Online -navigaattori. Jälkimmäinen tuo autoon uuden selkeän ja suomenkielisen käyttöliittymän, mutta puheentunnistus ei vieläkään osaa kotikieltä. Perinteisen ohjauskiekon lisäksi järjestelmää voi ohjata ohjauspyörän kosketuslevyistä. Vasemmalla peukalolla ohjataan mittariston valikoita ja oikealla keskinäyttöä. Käyttö on luontevaa ja molemmat kädet pysyvät turvallisesti ohjauspyörässä. Matka-ajossa arvostaa nopeusrajoituksiin mukautuvaa vakionopeudensäädintä. Viikon mittaisessa koeajossa virhetulkintoja tuli vain muutamia, joten esimerkiksi nopeuskameroilla kuorrutetulla Kehä I:llä liikennöinti muuttui stressivapaaksi. Vakionopeudensäädin ajaa aina mittarinopeutta, joten erityisesti moottoritiellä asetusta joutuu nostamaan hieman. Pohjimmiltaan Mercedes-Benz E 220d on tavallinen sedan nelisylinterisellä dieselmoottorilla. Kuulostaa tylsälle, mutta pian jokaista matkaa lähes odottaa. E-sarjan oven sulkeuduttua huomaa rauhoittuvansa, ärsykkeet jäävät auton ulkopuoleiseen maailmaan. Ehkäpä paras mittari Mercedes-Benz E 220d:lle onkin verenpaine. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz E 220d Hinta alkaen 52 932 € Koeajetun auton hinta varusteineen 81 226 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 143 kW (190 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 112 g/km Mitat pituus 4923 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1468 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt