14.11.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz B220 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kasvojenkohotus pitää kilpailukunnon yllä. Hyvää: Ajettavuus, jousitusmukavuus, ryhdikäs istuma-asento. Huonoa: Takatilojen muunneltavuus. Kasvojenkohotusta tuskin voisi tehdä perinteisemmin. Mercedes-Benz B-sarja on saanut uuden etupuskurin, maskia on hiottu ja valoja viilattu entistä nykyaikaisemmiksi. Näillä eväillä auto on yhä nykyaikainen. Suurin syy kasvojenkohotukselle on baijerilaisten saapuminen kompaktien tila-autojen markkinoille. BMW:n 2-sarjan Active Tourer on kerännyt runsaasti huomiota merkkinsä ensimmäisenä tila-autona. Pienillä uudistuksilla Mercedes-Benz yrittää estää BMW:tä viemästä osuuttaan B-sarjan 120 000 auton vuosituotannosta. B-sarjan sisätilojen muutokset noudattavat ulkokuoren linjaa. Kojelaudan päällä oleva näyttö on paitsi aiempaa suurempi, se myös sulautuu paremmin ohjaamon muotoihin. Lisävarustelistalta voi nyt valita kaksi eritasoista avaimetonta toimintoa: avaimettoman käynnistyksen tai täysin avaimettoman toiminnan. Pieni uutuus sisätiloihin on lisävarusteinen 12 värin tunnelmavalopaketti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaasua tankissa, sähköä ilmassa Tekniikkapuolella Mercedes-Benz tarjoaa perinteisinä voimanlähteinä neljää dieseliä ja neljä bensiinimoottoria. Myös maakaasukäyttöinen versio löytyy. Suurimpana uutuutena on Electric Drive -sähköversio. Dieseleitä tarjotaan tehoalueella 90–177 hevosvoimaa, bensiiniä 122–211 hevosvoimaa. Valtaosaa malleista tarjotaan lisäksi seitsenvaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla, jonka toiminta on muuttunut vuoden 2011 ensiesittelystä huomattavasti sulavammaksi. Neliveto on saatavilla malliston tehokkaampaan päähän. Ensitutustumisessa päästiin ajamaan dieseleistä B220 CDI 4Matic AMG Lineä ja bensiinipuolelta B220 4Maticia. Hidastetöyssyt hallinnassa Ajettavuudeltaan molemmat versiot ovat hyviä. B-sarjan jousitus suodattaa hidastetöyssyjen kaltaiset urbaanit esteet pehmeästi niin perusmallina kuin AMG Linen kevyesti madallettuna versiona. Pintapehmeydestä huolimatta mutkaisilla osuuksilla auton kallistelu on vähäistä. Kuljettaja voisi helposti luulla ajavansa matalampaa A-sarjan sisarmallia. Selkeimmin tila-auton korin huomaa takatiloista. Korkean matkustamon ansiosta istuma-asento on pystyn ryhdikäs. Istuinosan ja lattian etäisyys tarjoaisi keskimittaiselle hyvän reisituen, ellei itse istuinosa olisi liian lyhyt. Takatilojen monikäyttöisyyttä rajoittaa vain kahdessa osassa 60:40-suhteessa kaatuvat takaistuimet. B-sarja ei yllätä, mutta tarjoaa yhä ajanmukaisen vaihtoehdon kompaktia ja laadukkaan tuntuista tila-autoa etsivälle. Uudistetut autot saapuvat Suomeen vuodenvaihteessa ja hinnankorotukset ovat joitakin satoja euroja mallista riippuen. Mutta kannattaisiko autoa kuitenkin harkita sähkökäyttöisenä? 200 kilometriä sähkön voimin Lyhyt tutustuminen Electric Drive -versioon ei vielä kerro lopullista vastausta, mutta antaa esimakua tuotteesta. Ympäristötietoinen valinta ei ainakaan jää jalkoihin liikenteessä, sillä sähkö-B:n luvataan sprinttaavan sataseen 7,9 sekunnissa. Huipputehoksi luvataan 180 hevosvoimaa. Rauhallisella ajotyylillä kantamaksi luvataan kaksisataa kilometriä. Tarvittaessa toimintamatkaa voi laajentaa vielä 30 kilometriä akun ylilataustoiminnolla. Riittävyydestä voi olla montaa mieltä. Akut on piilotettu auton pohjaan, jonka takia jousitusta on korotettu 40 millimetriä. Se selittää lokasuojia ja helmoja kiertävän korisarjan. Kenties akkujen tuoman lisäpainon ja korotetun jousituksen takia Electric Drive tuntuu perinteisiä B-sarjalaisia epämukavammalta. Jos arviolta tehokkaimpien bensiini- ja dieselmallien tasalle asettuva hinta ei hirvitä, voi sähkökäyttöinen tila-auto osoittautua näppäräksi ratkaisuksi. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz B220 4Matic Hinta alkaen 33 000 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 000 € Moottori 1 991 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (1200–4000 r/min) Vääntö 300 Nm (1200–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km 8,4 (kaup.) / 5,7 (maant.) / NEDC-kulutus 6,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 151 g/km Mitat pituus 4393 mm, leveys 1786 mm, korkeus 1558 mm, akseliväli 1699 mm Tavaratila: 488 l Omamassa: 1505 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku