7.12.2016

Mazdan pääjohtaja Kogai: wankelia tuskin nähdään urheiluautossa

Mazda RX-Vision

Kulttiklassikoksi kohonnutta wankelmoottoria kehitetään edelleen, mutta sitä tuskin nähdään enää urheiluautossa.

Saksalaisen Felix Wankelin kehittämä kiertomäntämoottori on eräs automaailman mielenkiintoisimmista ideoista. Erikoinen moottorityyppi lupaa pehmeää käyntiä yhdistettynä pieneen kokoon, mutta moottorityyppi törmää usein päästöihin ja kulutukseen liittyviin ongelmiin. Wankelia voimakkaasti kehittänyt Mazda on kuitenkin jälleen pohtinut uusia käyttökohteita kiertomäntämoottorille, viimeksi huikean RX-Vision-konseptiauton muodossa.

Nyt Mazdan pääjohtaja Masamichi Kogai on kuitenkin leikannut näiltä haaveilta siivet. Automotive Newsin haastattelussa pääjohtaja kertoo mietteitään merkin tulevaisuudesta, johon kuuluu pyrkimys ylävirtaan Mazdan edustamissa mallisegmenteissä.

Kogain mukaan Mazda kehittää edelleen wankelia, mutta moottorin todennäköisin rooli on sähköauton toimintamatkaa jatkava generaattori, esimerkiksi BMW i3 REXin hengessä.

Mazda RX-Vision

– Jos aiomme käynnistää kiertomäntämoottorien tuotannon uudelleen, meidän täytyy huolehtia ettei se ole vain lyhytaikaista. Sen täytyisi selvitä tulevista päästörajoituksista. Meillä on edelleen käynnissä tuotekehitys päästö- ja kulutusongelmien ratkaisemiseksi‚ Kogai linjaa.

– Urheiluautoissa MX5 1,5- tai 2,0-litran perinteisellä moottorilla lienee jännittävämpi kokemus, pääjohtaja jatkoi kysyttäessä RX-mallisarjan jatkosta hybridivoimalinjalla.

– Huomioiden tulevaisuuden säädökset ja pyrkimykset päästöttömiin ajoneuvoihin, meidän täytyy tuoda markkinoille  lähitulevaisuudessa sähkötekniikkaa.

Mazda harkitsee sähköautojen osalta yhteistyötä Toyotan kanssa, joka hiljattain palasi täyssähköisten ajoneuvojen kehitystyön pariin. Sähköistymisen lisäksi autojen verkottautuminen on alue, jossa merkkien yhteistyö voisi Kogain mukaan olla hedelmällistä.

Lähde: Automotive News Kuva: Mazda

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat