5.10.2015

Mazdan merkkiluokka vie kansainvälisille kilparadoille

Global MX-5 Cup -merkkisarjaa ajetaan Euroopan lisäksi Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa.

Kun autot ovat identtisiä, kuskin taidot ratkaisevat. Kilpailusta tulee tiivistä ja tilanteista näyttäviä. Ei ole yllätys, että esimerkiksi Porschen ja Peugeotin merkkisarjoista on muodostunut mainio ponnahduslauta suuremmille kilpailuareenoille.

Neljännen sukupolven Mazda MX-5 on juuri saapunut Suomeen,mutta maailmalla Mazda Motorsports on jo ehtinyt esitellä autosta kilpaversion. Koska kilpa-autosta ei makseta autoveroa, jää hintaero kadulle rekisteröityyn MX-5:een alle 10 000 euroon.

Hyvä painojakauma, erittäin alhainen paino ja takaveto tarjoavat mainion pohjan kilpa-auton rakentamiseen. Global MX-5 Cup -sarjaan rakennetut MX-5-mallit eivät merkittävästi poikkea katuajoon rekisteröitävistä serkuistaan. Kilpa-MX-5:t liikkuvat 2-litraisen SKYACTIV-moottorin voimin.

Merkittävimmät muutokset ovat järeät turvakaaret, suojaverkot sekä rata-ajoon päivitetty alusta ja rengastus. Valtaosa ohjaamon verhoilusta on yhä paikallaan.

Global MX-5 Cup -sarjaa ajetaan merkkisarjoina Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja Aasiassa. Kilpakausi huipentuu päätöskisaan Yhdysvaltojen Kalifornian Laguna Secassa. Sarjavoittaja palkitaan 200 000 dollarin arvoisella stipendillä, joka mahdollistaa kilpauran jatkamisen korkeammalla tasolla. Lisäbonuksena tarjotaan testipäivää Mazdan prototyyppikilpurilla.

Kilpasarjaan soveltuva MX-5 Cup -auto maksaa 53 000 dollaria, eli päivän kurssilla 47 000 euroa. Auto on valmiiksi rakennettu – kuljettaja tarvitsee vain omalle vartalolle sopivan istuimen.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mazda

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat