Mazda vektoroi tasaisuuden nimissä – G-Vectoring Control

Mazdan G-Vectoring Control, GVC, lupaa pehmentää ajoneuvon kulkua ja tuoda lisää vakautta hallitsemalla moottorin vääntöä ohjelmallisesti.

Ajoneuvot | Uutinen | 14.7.2016

Mazda on esitellyt uuden G-Vectoring Control (GVC) -nimeä kantavan järjestelmänsä tänä aamuna Japanissa myyntiin saapuneessa Mazda 3:ssa. Yksinkertainen ohjelmistoratkaisu lupaa ajoneuvon kulkevan vakaammin niin turvallisuuden kuin mukavuuden nimissä.

Mazda G-Vectoring Control

GVC-ohjelmisto tarkkailee kuljettajan ohjaustoimia ja säätele, Mazdan mukaan ensimmäistä kertaa sarjatuotantomallissa, moottorin vääntöä ajoneuvon vakauttamiseksi. Esimerkiksi mutkaan saavuttaessa vääntöä vähennetään, jotta etupyörillä olisi parempi pito. Vastaavasti mutkasta poistuttaessa vääntö voidaan palauttaa normaalitasolle. Seurauksena on valmistajan esimerkkien mukaan tarkemmin kuljettajan aikomuksia vastaava ajolinja ja vähemmän turhaa ohjauksen hienosäätöä myös suoralla tiellä. Samalla auton kulku rauhoittuu ja matkustamon kallistelut vähenevät.

Valmistajan mukaan GVC soveltuu kaikkiin ajotilanteisiin, mutta parhaimmillaan se on epätasaisilla tai liukkailla teillä.  Suomalaiskuljettajia ilahduttaneen, että Mazdan demonstraatioissa järjestelmä näytti rauhoittavan auton kulkua merkittävästi myös talvisissa olosuhteissa.

Mazdan mukaan ohjelmistopohjainen ratkaisu ei lisää ajoneuvon painoa ja soveltuu kaikkiin ajoneuvoihin, joissa on Skyactiv-moottori väännön tarkkaan annostelemiseen. Eurooppalaisiin Mazda-malleihin G-Vectoring Control saapuu jo tänä vuonna.

Lähde ja kuvat: Mazda

 

Keskustelu

automerkiltä: Mazda