10.10.2016

Maserati mukaan sähköautoihin 2020 – ”Teslan kopiointi ei kannata”

Tuttu kolmikärkimerkki lähtee sähköautokisaan takamatkalta, mutta Teslan kopiointiin Maserati ei aio sortua.

Hiukan myöhässä sähköautoihin mukaan lähtevä Maserati on ilmoittanut, että yhtiön ensimmäinen sähköauto paljastetaan 2019 tai 2020, josta on vielä matkaa itse ajoneuvon tuottamiseen. Maseratin pääinsinöörillä, Roberto Fedelillä, on emoyhtiö Fiat Chrysler Automobilesin käsky tehdä sähköauto kiireen vilkkaa, mutta nämä asiat vievät aikaa.

Yhdysvaltalaislehti Car & Driverin haastattelussa Fedeli kertoo, että sähköinen Maserati on erityinen pientuotantomalli, jonka pitäisi olla sulavalinjainen grand tourer. Hän on myös hyvin tietoinen siitä, että Maserati on ehdotetulla aikataululla todennäköisesti eräs viimeisiä premium-segmentin valmistajia, joilta saapuu markkinoille sähköauto.
– Me olemme viimeisiä ja meidän täytyy saapua markkinoille jollain erilaisella. Todella erilaisella.

Maseratin kannalta sähköauton haasteisiin kuuluu moni asia, kuten ajettavuuden pilaavat painavat akut.
– Voima ja vääntö ovat jännittäviä parin sekunnin ajan, mutta sitten [akkujen] paino ei salli autosta nauttimista tavallisella tiellä.

Sähköautojen hiljaisuus on myös ongelma merkille, joka normaalisti käyttää aikaa V6- ja V8-moottoreidensa äänen virittämiseen.
– On vaikea antaa autolle luonnetta ilman erästä Maseratin tunnetuimmista piirteistä, Fedeli kiteyttää ääniongelman.

Fedelin mukaan Teslan kopiointi ei kuitenkaan kannata eikä Maserati aio verrata itseään Teslaan suunnittelun ja ajettavuuden osalta.

– En usko, että Tesla on paras tuote markkinoilla, mutta he rakentavat 50 000 autoa vuodessa. Teslan tuotteiden toteutus ja laatu on samaa tasoa kuin saksalaismerkeillä 1970-luvulla. Heidän ratkaisunsa eivät ole parhaita, pääinsinööri kiteyttää.

Lähde: Car & Driver Kuva: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat