10.5.2016 Ajoneuvot Maistianen: Ducati Multistrada 1200 Enduro – Sorateiden valtias Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mallimerkinnän Enduro-lisänimeä ei ole ansaittu pelkästään karkeammilla renkailla ja pidemmillä jousilla. Ducati Multistrada 1200 Enduro on alusta loppuun uusi malli. Vain varpaankärjet yltävät maahan, sillä istuinkorkeutta on 870 milliä. Tankattuna Ducati Multistrada 1200 Enduro tuntuu yläpainoiselta. Jopa sivujalalta pyörän kampeaminen pystyyn vaatii voimia. Kun Multistrada Endurolla pääsee vauhtiin, niin tilanne muuttuu täysin. Paino unohtuu. Samoin pyörän hinta, nyt reuhataan soratiellä 30 000 euron moottoripyörän sarvissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sport-, Touring-, Urban- ja Offroad-ajotilat Mittaristo kertoo, että valittuna on Offroad -ajotila, jossa moottorin 160 hevosvoimaa on suitsittu 100 hevosvoimaan. Luiston- ja keulimisenesto, ABS-jarrut ja semi-aktiivinen jousitus säätyvät Offroad-moodi valittaessa soratien vaatimusten mukaisiksi. Irtosoralta lähdettäessä luistonesto leikkaa voimakkaasti moottorin tehoa ja meno on aluksi räkivää. Onneksi luistoneston voi halutessaan kytkeä pois päältä. Ensimmäiseen mutkaan jarruttaessa muistuu kantapään kautta mieleen, että Offroad-ajotilassa takapään ABS-järjestelmä on kytketty pois. Pyörää voi ohjata lukitsemalla jarrulla takarenkaan. Joko tarkoituksella – tai kuten tässä tapauksessa – vahingossa. Moottorin kierrosluvun pysyessä välillä 5000 – 10 000 kierrosta on koko ajan käytössä vähintään 110 newtonmetrin vääntö. Silloin voimaa riittää soratiellä kaikkiin tilanteisiin. Automaattisesti ajotilanteen mukaan säätyvä jousitus Vielä muutama vuosi sitten seikkailupyörä ja semi-aktiivinen jousitus eivät mahtuneet samaan lauseeseen. Ducatilla päästellessä alkaa ihmetellä, että mitä järkeä nykyään on enää rakentaa moottoripyöriä joissa kuljettajan pitää käsipelillä säätää jousitusta ja vaimennuksia. Sanalla sanoen automaattisesti säätyvä jousitus toimii huomaamattomasti. Itse asiassa 200 millin joustomatkoihin nähden jousitus on jopa yllättävän napakka. Matka-ajossakin Multistrada Enduro on mukava. Väljä ajoasento, iso polttoainesäiliö, tehokas moottori ja vakionopeussäädin. Miinuspuolelle kirjataan muun muassa se, että ajoviima kiertelee polttoainesäiliön taakse niin, että nivuset ja sisäreidet kylmettyvät koeajon koleassa säässä. Lisäksi kahvanlämmittimiä jää kaipaamaan vakiovarusteeksi. Ducati Multistrada 1200 Enduro Moottori: nestejäähdytteinen V2-moottori Iskutilavuus: 1198 kuutiosenttimetriä Teho: 117,7 kW (160 hv) / 9500 k/min Vääntö: 136 Nm / 7500 k/min Paino tankattuna: 254 kg Hinta alk. 29 990 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kari Karttiala, Janne Huhtala ja valmistaja Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku