Maistiainen: yhä kaunis Audi A5

Uusi Audi A5 Coupé on luonnossa linjakkaampi kuin kuvissa. Kaunis auto maistuu hyvältä myös ratin takana.

Ajoneuvot | Koeajo | 2.11.2016

Hieman reilu vuosi uusimman A4:n ensiesittelyn jälkeen on luonnollista, että myös Audi A5 Coupé pistettiin kokonaan uusiksi.

Yhteneväisestä perusrakenteesta huolimatta autojen mitat eroavat toisistaan joka suhteessa. Nelioviseen sedan-koriseen A4:ään verrattuna A5 Coupé on viitisen senttiä lyhyempi, muutaman millin leveämpi ja vajaat kuusi senttiä matalampi.

Akseliväliä on kutistettu niin ikään karvan alle kuusi senttiä. Modernit sisuskalut ovat tehneet A5:stä myös aikaisempaa kevyemmän.

Ohjaamossa tunnelma on pitkälti A4:n kaltainen lukuun ottamatta kattolinjaa, joka kulkee luonnollisesti lähempänä matkustajien päälakia. Kehyksettömät sivuikkunat ja etuturvavöiden ojentajat kuuluvat niin ikään olennaisena osana coupé-maailmaan.

Edessä riittää silti tarpeeksi väljyyttä hujopeillekin, ja takana mahtuu istumaan ainakin 185-senttinen varsin kivuttomasti. Takaluukku on coupé-tapaan pieni, mutta kontista käsin vapautettavat kolme selkänojan puolikasta lisäävät monikäyttöisyyttä.

Myös ajotuntumat ovat tyypillistä Audia. Kokeilemamme Audi A5 2.0 TFSI Quattro S Tronicin eteneminen on kautta linjan huomaamattoman tehokasta, ja ohjaus on melko kevyeksi tehostettu. Myöhemmässä laajassa koeajossa paneudumme autoon tarkemmin.

A5 Coupé -malliston alkavat etuvetoisen 1.4 TFSI S Tronicin hieman alle 50 000 eurosta. Varustetasona on aina Business Sport. Heti perään saapuu viisiovinen A5 Sportback, joka tulee nappaamaan leijonanosan myynnistä. Myös S5-urheiluversio odottaa nurkan takana.

Keskustelu

automerkiltä: Audi