2.11.2016 Ajoneuvot Maistiainen: yhä kaunis Audi A5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Audi A5 Coupé on luonnossa linjakkaampi kuin kuvissa. Kaunis auto maistuu hyvältä myös ratin takana. Hieman reilu vuosi uusimman A4:n ensiesittelyn jälkeen on luonnollista, että myös Audi A5 Coupé pistettiin kokonaan uusiksi. Yhteneväisestä perusrakenteesta huolimatta autojen mitat eroavat toisistaan joka suhteessa. Nelioviseen sedan-koriseen A4:ään verrattuna A5 Coupé on viitisen senttiä lyhyempi, muutaman millin leveämpi ja vajaat kuusi senttiä matalampi. Akseliväliä on kutistettu niin ikään karvan alle kuusi senttiä. Modernit sisuskalut ovat tehneet A5:stä myös aikaisempaa kevyemmän. Ohjaamossa tunnelma on pitkälti A4:n kaltainen lukuun ottamatta kattolinjaa, joka kulkee luonnollisesti lähempänä matkustajien päälakia. Kehyksettömät sivuikkunat ja etuturvavöiden ojentajat kuuluvat niin ikään olennaisena osana coupé-maailmaan. Edessä riittää silti tarpeeksi väljyyttä hujopeillekin, ja takana mahtuu istumaan ainakin 185-senttinen varsin kivuttomasti. Takaluukku on coupé-tapaan pieni, mutta kontista käsin vapautettavat kolme selkänojan puolikasta lisäävät monikäyttöisyyttä. Myös ajotuntumat ovat tyypillistä Audia. Kokeilemamme Audi A5 2.0 TFSI Quattro S Tronicin eteneminen on kautta linjan huomaamattoman tehokasta, ja ohjaus on melko kevyeksi tehostettu. Myöhemmässä laajassa koeajossa paneudumme autoon tarkemmin. A5 Coupé -malliston alkavat etuvetoisen 1.4 TFSI S Tronicin hieman alle 50 000 eurosta. Varustetasona on aina Business Sport. Heti perään saapuu viisiovinen A5 Sportback, joka tulee nappaamaan leijonanosan myynnistä. Myös S5-urheiluversio odottaa nurkan takana. Teksti: Jussi Saarinen Kuva: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?