29.5.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Tiger Explorer XCA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph Tiger Explorer osoittautui koeajossa isokokoiseksi mutta hyvätapaiseksi. Kun moottoripyörän kuivapainoksi ilmoitetaan 258 kiloa ja istuinkorkeus on yli 850 milliä, suhtautuu pyörään ensimmäisillä ajometreillä väkisinkin kunnioittavasti. Sinunkaupat Triumphin kanssa syntyvät silti nopeasti. Jo ensimmäisissä parkkipaikkapyörityksissä Explorer tuntuu ketterältä ja kääntyy kevyesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Märkä päiväuni Tekniikkapornosta pitävälle Tiger Explorer on oikea märkä päiväuni. Kuljettaja voi valita neljästä ajotilavaihtoehdosta haluamansa. Lisäksi on tarjolla Rider-ajotila, johon kuljettaja voi valita haluamansa moottorikartan, ABS-jarrujen, luistoneston sekä semiaktiivisen jousituksen asetukset. Kun lähdetään liikkeelle, niin napeilla leikittely jatkuu vakionopeussäätimellä, sähköisesti säädettävällä tuulilasilla ja esimerkiksi satulan lämmityssäätimillä. Kaikki Triumphin kolmisylinteriset moottorit ovat aina yllättäneet positiivisesti. Niin myös paranneltu ison seikkailupyörän triple. Explorerin 1215-kuutioinen moottori tuottaa nyt 139 hevosvoimaa ja 123 newtonmetrin väännön. Tasaisesti lähes punarajalle nouseva teho takaa, että hauskuutta riittää kaasua kääntäessä. Lisäbonuksena tulevat rouheat äänet. Toimii myös matkapyöränä Moottoritieosuudella tulee tunne, että tällä pyörällä lähtisi mielellään vaikkapa Alpeille asti. Ajaminen on vaivatonta ja moottorissa riittävästi voimaa. Semiaktiivinen jousitus säätele itse vaimennuksia ajonopeuden ja -tavan mukaan. Kuljettaja voi vain nauttia toimivasta jousituksesta. Mutkatiellä kun avaa kaasua, niin tuntuu että piru pääsee irti. Explorer osoittautuu urheilulliseksi ajettavaksi, vaikkei se massiivisen ja kulmikkaan ulkonäön perusteella näytä stereotyyppiseltä sporttipyörältä. Sorallakin Explorer viihtyy, joskin katukuvioidut renkaat asettavat rajat viihtymiselle. Erityisesti irtosoralla ja metsäpoluilla jää kaipaamaan karkeampikuvioisia renkaita. Kunhan pitää järjen mukana ja vauhdin kohtuuden rajoissa, niin soratielläkin Triumph on oiva matkakaveri. Triumph on halunnut säilyttää Tiger Explorerissa tietynlaisen karskin ilmeen ja kulmikkuuden. Ominaisuuksia on silti hiottu ja parannettu edeltävään malliin nähden. Ei ehkä aloittelijalle sopivin pyörä, mutta kokeneelle motoristille Tiger Explorer tarjoaa huiman määrän ominaisuuksia kovempiinkin seikkailuihin. Triumph Tiger Explorer Moottori:Nestejäähdytteinen kolmisylinterinen rivimoottoriIskutilavuus:1215 kuutiosenttimetriäTeho:102 kW (139 hv) / 9300 1/minVääntö:123 Nm / 6200 1/minKuivapaino:258 kgHinta:Alk. 25 200 € Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Moottoripyörät MV Agusta Enduro Veloce – maantieltä maastoon 14.4.2024 Moottoripyörät KTM tarjoaa pidemmän takuun maksuttomasti 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?