4.3.2017

Maistiainen: Triumph Street Scrambler – Aitoa ajotunnelmaa

Triumph Street Scambler

Triumph Scramblerilla on takanaan pitkät perinteet. Nykyaikainen tekniikka ja perinteinen ajotunnelma yhdistyvät onnistuneesti uusimmassa malliversiossa.

Ensimmäisestä liikkeellelähdöstä alkaen uusi Street Scrambler tuntuu helpolta ajettavalta. Persoonallinen käyntiääni johtuu kaksisylinterisen rivimoottorin 270 asteen sytytysvälistä. Kytkin on kevytkäyttöinen ja vaihteiston toiminta kevyttä ja herkkää. Vain 55 hevosvoiman huipputehoon nähden ajaminen mutkaisella asfalttitiellä on yllättävän hauskaa.

Koeajolla pidetään yllä reipasta vauhtia, nopeus mutkapätkällä pyörii 120-150 kilometrin välimaastossa. Viisivaihteisesta vaihteistosta käytössä on tällöin vain kaksi suurinta vaihdetta. Välillä risteyksistä lähtiessä kolmosvaihde unohtuu päälle pitkäksi aikaa, sillä moottori on lähes värinätön ja vain kierroslukumittari kertoo että ollaan lähellä punarajaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikille alustoille

Metzeler Tourance -renkaiden pito vaikuttaa luotettavalta jyrkemmissäkin kaarteissa. Ei mikään itsestäänselvyys tässä pyöräluokassa, sillä renkaiden on oltava kompromissiratkaisu ja sovittava yhtä hyvin kestopäällysteelle kuin soralle

Ajoviima tuntuu kovissa nopeuksissa selvästi mutta hyvänä puolena on se, että minkäänlaisia pyörteitä ei kypärään kohdistu. Street Scrambler on suunniteltu monipuoliseen käyttöön, ei pelkästään nopeille asfalttiteille. Siksi käännös huonokuntoisemmalle kapealle asfalttitielle on tervetullut.

Päällysteen pinnalla on monin paikoin reilusti irtosoraa, mutta Metzelerin renkaat selviävät hyvin näistäkin olosuhteista. Jousitus selvittää kuopat ja röykyt yllättävän hyvin siihen nähden, että joustomatkat ovat vain samanpituiset kuin tavallisissa katupyörissä.

Yhden etujarrulevyn ja perinteisen kaksimäntäisen jarrusatulan tuottama jarruteho on keskiluokkaa, mutta juuri tämän pyörän tyyliin sopiva. Jarrukahvaa painaessa ei tarvitse pelätä jarrun haukkaavuutta, vaan jarrutehoa on helppo säädellä sormilla puristusvoimaa muuttamalla.

Keskity vain ajamiseen ja maisemiin

Pysty ajoasento saa ajamisen tuntumaan leppoisalta. ”Cruisailuvauhdilla” olisi mukava istua pyörän selässä ja ajaa vaikka koko tankillisen tarjoama matka kerrallaan. Hallintalaitteet ovat yksinkertaisen selkeät, ja scrambler-tyylin mukaisesti varusteiden määrä on minimalistinen. Voi keskittyä ajamiseen ja maisemien ihailuun, eikä tarvitse opetella nykypyörien monipuolisia valikkojärjestelmiä tai ihmetellä monitoiminäyttöjen tarjoamaa runsasta informaatiota.

Lopulta kestopäällyste loppuu ja siirrytään soralle. Vaikkei Street Scramblerissa olekaan nappularenkaita eikä nykyaikaisten adventurepyörien 200 millin joustovaroja, niin sorallakin sillä on mukava päästellä kunhan pitää järjen mukana ajonopeuden valinnassa. Soratien päässä on kääntymispaikka, johon pysähdytään hetkeksi. Mutta ei suinkaan takaisin kääntymistä varten, vaan siinä jaetaan ohjeita miten jatketaan etenemistä edessä olevalle polulle.

Istuva ajoasento tuntuu polulla ajaessa luontaiselta ainakin 180-senttiselle kuljettajalle. Hyvin keskialueella vääntävä moottori mahdollistaa kaasulla ohjaamisen. Muutaman kilometrin kuluttua pysähdytään ja käännytään takaisin samalle reitille. Alle 800 millin istuinkorkeuden edut tulevat tällöin esiin. U-käännös pienessä tilassa ja epätasaisella alustalla on moninverroin helpompaa tehdä kuin adventurepyörillä, joiden istuinkorkeus yleisesti on 50-100 milliä korkeampi.

Suomeen sopiva

Paluumatka ajetaan kutakuinkin samaa reittiä: polkua, soratietä, kehnoa asfalttia, hyväkuntoista mutkatietä ja lopussa vielä pätkä moottoritietä. Eli kaikkea sitä mitä suomalainen tiestökin tarjoaa.

Ajatukset siirtyvät väkisinkin siihen, miten mukavaa Street Scramblerilla olisi lähteä kesällä kiertämään Suomea. Kerrankin niin, ettei tarvitsisi kartasta erikseen valita pelkkiä päällystettyjä teitä tai vain sorateitä. Street Scrambler kun nielee kaikki tielaadut mitä eteen tulee. Jos ajonautinto ja ajamisen helppous ovat tärkeämpiä kuin ”tuhat nappia” ohjaustangossa ja suuri huipputeho, niin silloin Triumph Street Scrambler on oiva valinta yleispyöräksi.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Alessio Barbanti, Matteo Cavadini

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Triumph Street Scrambler

Triumph Street Scambler

  • Hinta: 14 900 euroa
  • Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 900 kuutiosenttimetriä
  • Teho: 55 hv (40,5 kW) / 5900 r/min
  • Vääntö: 80 Nm / 3230 r/min
  • Kuivapaino: 206 kiloa
  • Istuinkorkeus: 792 mm

Luetuimmat