12.1.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Toyota GT86:ssa on vähän uutta, silti loistava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pieni hienosäätö riittää pitämään Toyota GT86:n nykyaikaisena. Muuta ei tarvita. Toyota GT86 on yksi automaailman valopilkuista. Se on ympäristöystävällisistä järkiautoista tunnetun Toyotan tapa irrotella, ja muistuttaa, miksi niin monet meistä ihastuivatkaan autoihin silloin kauan sitten. Takaveto, ”lukkoperä”, manuaalivaihteisto ja herkästi kaasuun reagoiva nelisylinterinen bokserimoottori ovat ennallaan. Toyota puhuu avoimesti voimanlähteen Subaru-juurista, tämä auto on tarkoitettu sille jengille, joka tietää asian kuitenkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hienommille aisteille Vuonna 2012 esiteltyä Toyota GT86:tta on maailmanlaajuisesti myyty 170 000 kappaletta. Lukemaa voi pitää mainiona autolle, jota ei osteta järjellä tai hevosvoimien kiilto silmissä. GT86 on aina vedonnut hienompiin aisteihin kuin pelkkään raakaan g-voimien tunteeseen. Silti muutamaa lisähevosta jää kaipaamaan, hieman karkeahko bokserimoottori kun ei ole ikinä tuntunut edes 200 hevosvoiman tehoiselta. Uudistus keskittyy yksityiskohtien hiontaan. Lediajovaloista löytyy nykyaikaiset päiväajovalot ja uusittu etupuskuri tarjoaa paitsi konsernin nykyilmeen, myös aerodynamiikan kerrotaan parantuneen. Perää koristaa uusi takasiipi, ja aiemmat kirkkaat lexusvalot ovat vihdoin vaihtuneet punaisiin ledivaloihin. Sisätilojen materiaaleja on hiottu, kojelaudasta löytyy nyt hiilikuitujäljitelmää, ja osa nahkapinnoista on vaihdettu Alcantaraan. Alustan hienosäätöä Toyota GT86:n ajettavuus ei ole ikinä antanut sijaa moitteelle. Uudistus keskittyy korin jäykistämiseen ja yksityiskohtien hienosäätöön. Taka-akselin kallistuksenvaimennin on vaihdettu hieman jäykempään ja Sachsin iskunvaimentimet ovat saaneet hienosäätöä. Säädöt tuntuvat onnistuneen, auto kulkee jäiselläkin tiellä miellyttävällä pintapehmeydellä. Rovaniemen lumisessa ympäristössä ajetulla ensikoeajolla alustan hienosäädön vaikutuksia oli mahdoton huomata, sillä vertailumahdollisuutta edeltävään painokseen ei ollut. Tuntuvimmaksi muutokseksi nousee ajonvakautuksen Track Mode, eli ratatila. Se päällä GT86:tta voi ajaa hallitusti sivuluisussa jääradalla, mutta liialliset sankariteot estetään. Ottaen huomioon jäärataolosuhteiden vaikeuden ajonvakautusjärjestelmän kannalta, uusi järjestelmä toimi hienosti. Toki Toyota tarjoaa yhä mahdollisuuden kytkeä sähköinen turvaverkko täysin pois, ja silloin kuljettaja saa vapaasti täyttää ohjaamon käsillään – siitä lisää myöhemmin. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?