12.1.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Toyota GT86:ssa on vähän uutta, silti loistava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pieni hienosäätö riittää pitämään Toyota GT86:n nykyaikaisena. Muuta ei tarvita. Toyota GT86 on yksi automaailman valopilkuista. Se on ympäristöystävällisistä järkiautoista tunnetun Toyotan tapa irrotella, ja muistuttaa, miksi niin monet meistä ihastuivatkaan autoihin silloin kauan sitten. Takaveto, ”lukkoperä”, manuaalivaihteisto ja herkästi kaasuun reagoiva nelisylinterinen bokserimoottori ovat ennallaan. Toyota puhuu avoimesti voimanlähteen Subaru-juurista, tämä auto on tarkoitettu sille jengille, joka tietää asian kuitenkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hienommille aisteille Vuonna 2012 esiteltyä Toyota GT86:tta on maailmanlaajuisesti myyty 170 000 kappaletta. Lukemaa voi pitää mainiona autolle, jota ei osteta järjellä tai hevosvoimien kiilto silmissä. GT86 on aina vedonnut hienompiin aisteihin kuin pelkkään raakaan g-voimien tunteeseen. Silti muutamaa lisähevosta jää kaipaamaan, hieman karkeahko bokserimoottori kun ei ole ikinä tuntunut edes 200 hevosvoiman tehoiselta. Uudistus keskittyy yksityiskohtien hiontaan. Lediajovaloista löytyy nykyaikaiset päiväajovalot ja uusittu etupuskuri tarjoaa paitsi konsernin nykyilmeen, myös aerodynamiikan kerrotaan parantuneen. Perää koristaa uusi takasiipi, ja aiemmat kirkkaat lexusvalot ovat vihdoin vaihtuneet punaisiin ledivaloihin. Sisätilojen materiaaleja on hiottu, kojelaudasta löytyy nyt hiilikuitujäljitelmää, ja osa nahkapinnoista on vaihdettu Alcantaraan. Alustan hienosäätöä Toyota GT86:n ajettavuus ei ole ikinä antanut sijaa moitteelle. Uudistus keskittyy korin jäykistämiseen ja yksityiskohtien hienosäätöön. Taka-akselin kallistuksenvaimennin on vaihdettu hieman jäykempään ja Sachsin iskunvaimentimet ovat saaneet hienosäätöä. Säädöt tuntuvat onnistuneen, auto kulkee jäiselläkin tiellä miellyttävällä pintapehmeydellä. Rovaniemen lumisessa ympäristössä ajetulla ensikoeajolla alustan hienosäädön vaikutuksia oli mahdoton huomata, sillä vertailumahdollisuutta edeltävään painokseen ei ollut. Tuntuvimmaksi muutokseksi nousee ajonvakautuksen Track Mode, eli ratatila. Se päällä GT86:tta voi ajaa hallitusti sivuluisussa jääradalla, mutta liialliset sankariteot estetään. Ottaen huomioon jäärataolosuhteiden vaikeuden ajonvakautusjärjestelmän kannalta, uusi järjestelmä toimi hienosti. Toki Toyota tarjoaa yhä mahdollisuuden kytkeä sähköinen turvaverkko täysin pois, ja silloin kuljettaja saa vapaasti täyttää ohjaamon käsillään – siitä lisää myöhemmin. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku