14.9.2016

Maistiainen: toinen paahto – Opel Mokka X 1.6 CDTI MT6 AWD

Opel Mokka X

Skotlannissa Edinburghin pohjoispuolella koeajettu nelivetoinen Mokka on ensituntumalta vakaa ajettava.

Ohjaustunto on luonteva ja äänieristys vaikuttaa onnistuneelta. Moottorin kyvyt riittävät vaivattomaan etenemiseen niin moottoritiellä kuin maalaisteilläkin. Alla on 1,6-litraisella dieselmoottorilla varustettu malli. Tehoa on 132 hevosvoimaa ja jo alakierroksilta havaittavaa vääntöä 320 newtonmetrin verran eli riittämiin tämän kokoiselle autolle. Vaihteistona on täsmäliikkeinen kuusiportainen manuaalivaihteisto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kosketuksen varassa

Toisen sukupolven Mokka on uudistunut sisältä. Ensivaikutelma on hieman muovinen, mutta tyylikäs.
Käyttäjän kannalta suurin muutos on, että moni erilliskytkimellä käskytettävä asia hoituu nyt kosketusnäytöltä, joka on seitsen- tai kahdeksantuumainen.

Mittariston infonäyttöä on kohennettu sitten edellismallin. Näyttö on mustavalkoisena 3,5-tuumainen ja värillisenä 4,2-tuumainen.

Opel Mokka X

Uusi voimalinja

Bensiinimoottori-automaattivaihteisto-neliveto on kolmiyhteys, jota on toivottu. Nyt se on tarjolla 152 hevosvoiman bensiinimoottorilla 28 346 eurolla tai 136 hevosvoiman dieselmoottorilla 27 277 eurolla.

Edullisimmillaan uuden manuaalivaihteisen Mokka X:n saa 22 974 eurolla. Se on bensiinimoottorinen ja Enjoy-varusteltu (1.6 ecoFLEX 115 hv). Vertailun vuoksi kerrottakoon, että edullisimman edellisen sukupolven Mokan sai noin 200 euroa edullisemmin, joten Mokka-malliston alkaen hinnat ovat aika samalla tasolla. Edullisin diesel-Mokka on manuaalivaihteinen ja maksaa 23 994 euroa (1.6 CDTI).

Pihi diesel

Pihein Mokan moottoreista on diesel, jonka kulutus on alimmillaan 4,1 litraa satasella ja hiilidioksidipäästöt 106 grammaa kilometrillä. Bensiinimoottorisena kulutus ja päästöt eivät ole erityisen alhaiset, arvojen ollessa alimmillaan 5,9-6,6 litraa satasella ja hiilidioksidipäästöt ovat 138-153 grammaa kilometrillä.

Opel Mokka X

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukautuva neliveto

Mokan mukautuva neliveto tarkoittaa, että ajossa kaikki veto on etupyörillä, mutta ajotilanteen niin vaatiessa märällä ja liukkaalla teho jakaantuu saumattomasti aina 50:50-suhteeseen asti. Nelivedon ja manuaalivaihteiston saa 1,4-litraisen bensiinimoottorin ja 1,6-litraisen dieselmoottorin kumppaniksi. Neliveto ja automaattivaihteet yhdistyvät kun konepellin alla on 1,4-litrainen turbolla ryyditetty bensiinimoottori. Viidesosa Mokista on myyty nelivetoisena. Valmistaja uskoo osuuden vain kasvavan.

Kaksi varustetasoa

Enjoy-varusteltua kattavampi Innovation-varustelu nostaa Mokan hintaa 2 150-3 850 eurolla - versiosta riippuen. Innovation tuo mukanaan edistyksellisen Opel OnStar-avustajan. Se tarkoittaa puheyhteyttä autosta henkilökohtaiseen suomenkieliseen avustajaan, joka voi auttaa vaikka navigoinnissa - 24/7 ja vuoden jokaisena päivänä. Enjoy-varusteiseen Mokkaan OnStarin saa hieman alle 600 eurolla. Innovationin mukana tulee myös pysäköintiavustin, avaimeton avaus ja käynnistys, automaattiset kaukovalot, tummennetut takaikkunat sekä 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Opel Mokka X

Räätälöinti onnistuu

Auton voi räätälöidä mieleisekseen, lisävarusteita saa rahalla ja niitä on tarjolla iso tukku. Tarjolla on esimerkiksi peruutuskamera, älykkäät ledvalot, liikennemerkkien tunnistus, törmäyshälytys ja kaistavahti. Moni valitsee Opeliinsa myös erinomaiset ja syystä kehutut ergonomisesti suunnitellut AGR-etuistuimet, jotka säätyvät 8-suuntaisesti. Istuin tukee erittäin napakasti ja takaa mukavan matkanteon myös pidemmillä ajotaipaleilla. AGR on vakion nahkaverhoilun yhteydessä, lisävarusteena istuinten hinta on alkaen 350 euroa.

Uusi Opel Mokka X tulee Suomeen lokakuussa. Ensimmäisen sukupolven Mokka esiteltiin vuonna 2012.

Opel Mokka X

Teksti: Marko Jokela Kuvat: valmistaja, Marko Jokela

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat