19.6.2017 Ajoneuvot Maistiainen: SUV-suosikki Nissan Qashqai kesäpäivityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen myydyin katumaasturi Nissan Qashqai uudistui vahvuutensa säilyttäen. Nissan Qashqai on ollut Suomen ylivoimaisesti myydyin katumaasturi jo vuosien ajan. Menekin säilyttämiseksi myös suosikin pitää uudistua, ja tätä kävimme koeajamassa Wienin 30 asteen kesähelteessä. Qashqain tuoreen keulailmeen huomaa heti. Mustanpuhuva, muun muassa uudesta Nissan Micrasta tuttu maskin tyyli on aiempaa trendikkäämpi. Pinnan alta voi mainita kaksois-led-valojen yhteyteen lisätyn kaarrevalotoiminnon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Selkeys säilytetty Sisustuksessa näkyvintä uutta edustaa sirommin muotoiltu ja alaosastaan litistetty ohjauspyörä, jonka puolissa olevat nappulat ovat niin ikään pistetty uusiksi. Tämäkin piirre on nähty uudessa Micrassa. Jo aiemmin Qashqain etuistuimet ovat tarjonneet mainion tuen, ja keskimmäisestä eli N-Connecta -varustetasosta lähtien penkit on nyt uudistettu. Suomessa suosituimman, toiseksi edullisimman Acenta-tason istuimet ovat puolestaan saaneet entistä kestävämmät pehmusteet. Muut viilaukset keskittyvät lähinnä parempiin materiaalivalintoihin. Nissanin tavaramerkki, erittäin selkeä kojelauta, on kiitettävää kyllä säilytetty. N-Connecta -tasosta lähtien vakiona on uusitulla käyttöliittymällä varustettu kosketusnäyttö, jonka saa Acentaan lisävarusteena. Pikantteja parannuksia Kasvojenpesun yhteydessä Qashqain varustevalikoima täydentyi Tekna+ -tasolla, joka sijoittuu neljän aiemman vaihtoehdon yläpuolelle. Varusteisiin kuuluvat muun muassa parempi äänentoistojärjestelmä, ylellisempi nahkaverhoilu, kuljettajan istuimen sähköisesti säädettävä ristiseläntuki sekä istuinten ja sivupeilien sähkösäätöjen muistitoiminto. Turvavarustepuolella Qashqaihin saa ensimmäistä kertaa risteävän liikenteen varoituksen parkkiperuutuksia helpottamaan. Automaattiseen hätäjarrutukseen on lisätty jalankulkijatunnistus, ja manuaalivaihteisiin malleihin Auto Hold -eli paikallaanpitoavustin. Tuttua tekniikkaa Moottorivalikoimaan ei ole tehty muutoksia. Bensakoneet ovat 1.2 (115 hv joko manuaalina tai automaattina) sekä 1.6 (163 hv manuaalina). Dieselvalikoima kattaa voimanlähteet 1.5 (110 hv manuaalina) ja 1.6 (130 hv etuvetoisena manuaalina, etuvetoisena automaattina tai nelivetoisena manuaalina). Koeajoimme itävaltalaisteillä viimeksi mainitun vaihtoehdon. Se liikuttaa autoa sivistyneesti ja riittävän ripeästi. Pitkästä, laajaliikkeisestä vaihdekepistä tuntee ajavansa juuri Qashqaita, ja muutenkin tunnelmat vaikuttavat olevan pitkälti ennallaan – ei erityisiä ajoelämyksiä muttei toisaalta kovin paljon varsinaista moitittavaakaan. Olemme aikaisemmin kritisoineet Qashqaita tahmeasta ohjauksesta, eli ratti ei ole palautunut kunnolla keskiasentoonsa ohjausliikkeen jälkeen. Valmistajan mukaan asiaan on kiinnitetty huomiota, ja ainakin koeajamassamme dieselnelivedossa ohjauksen keskialue vaikutti kohtuullisen luonnolliselta. Muutenkin ajettavuutta sekä mukavuutta on hiottu niin jousiin, iskunvaimentimiin kuin kallistuksenvakaimiin tehdyillä muutoksilla. Melutasoa, joka ei Qashqain kohdalla ole aiemminkaan ollut ongelma, on myös vaimennettu useilla toimenpiteillä. Lopullisen arvion ajettavuudesta ja mukavuudesta jätämme kuitenkin koto-Suomessa myöhemmin tehtävään koeajoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarjouksessa tasavahvuutta Kuten sanottu, Qashqain muut ominaisuudet ovat olleet jo aiemmin kohdallaan, mikä osaltaan selittää auton valtavaa suosiota. Edellä mainitun selkeyden ohella ohjaamo on ulkomittoihin nähden tilava, ja myös tavaraa mahtuu mukaan kivasti. Ja kaikki tämä on perinteisesti saatu varsin kohtuuhintaisessa paketissa kilpailijoihin nähden. Tuo kohtuuhintaisuus säilytetään myös uusitussa mallissa: hinnat selviävät vasta myöhemmin kesällä, mutta maahantuojan mukaan ne nousevat ”vain sadoilla, eivät tuhansilla euroilla”. Myynti alkaa meillä elokuun lopussa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Nissan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?