16.2.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Seat Leon Cupra saa täydet 300 hevosvoimaa ja nelivedon – yhä vietävän hauska! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesäkivan lisäksi Seat Leon Cupra tarjoaa nyt talvihauskaa – malliston tähti on nelivetoinen farmari. 300 hevosvoimaa, neliveto ja 4,9 sekuntia sataseen. Noin 46 000 euroa on paljon rahaa, mutta vuosikymmen sitten vastaava kiihtyvyys olisi vienyt sata tonnia enemmän. Uusi Seat Leon ST Cupra 300 4Drive on huipputarjous vauhtia janoavalle. Tavallisen Leonin vanavedessä uudistunut Leon Cupra kulkee nyt aina 300-hevosvoimaisen 2.0 TSI -moottorin turvin. Neliveto on saatavilla vain Leon ST -farmariin DSG-kaksoiskytkinvaihteiston kera. Etuvetoisena autoa tarjotaan yhä manuaalina ja DSG:llä, ja korimalliksi voi tavallisen viisiovisen, ST-farmarin tai kolmiovisen SC:n. Manuaalivaihteisena hinnat alkavat 39 427 eurosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Etu- vai neliveto? Radalla Leon Cupraa ajettiin vain etuvetoisena versiona – se lienee hauskempi versio ratapäiväkäyttöön. Etuvetoista Cupraa hallitsee yhä upea sähkömekaaninen tasauspyörästön lukko. Voimavarat välittyvät tiehen hämmästyttävän tehokkaasti, eikä aliohjautuvuudesta ole tietoakaan. Päinvastoin, kaasun avaaminen vain kiristää ajolinjaa. Erityisen hyvin yhdistelmä toimii Performance Pack -varusteltujen autojen huippupitävien Michelin PilotSport Cup 2 -renkaiden kanssa. Nelivedon valitseva joutuu luopumaan tasauspyörästön lukosta, mutta se ei pakettia heikennä. Nelivetoisenakaan auto ei sorru puskemaan käytännössä lainkaan – vain nopeissa loivissa mutkissa huomaa hienoista aliohjaamista, jota etuvetoisessa ei tapahdu. Vastapainoksi nelivedon vetopito sinkoaa Seatin ulos neulasilmistä. Ympärivuotista hauskanpitoa etsivälle nelivedon valinta on selvyys. Yksi hauskimmista Molempien vetotapojen parina on erinomaisesti toimiva sähkösäätöinen DCC-alusta. Mukavuustilassa auto on jämäkkä, muttei rasittavan pintakova. Urheilullisemmat asetukset tarjoavat rautaisen kontrollin pyörien liikkeisiin, autoon syntyy vahva luottamus. Kasvojenkohotus ei siis uhkaa Seat Leonin paikkaa yhtenä hauskimmista perhesporteista. Ajokokemuksen kannalta muut Leon Cupran muutokset ovat pieniä. Kymmenen hevosvoiman lisätehon havaitseminen on vaikeaa autossa, joka on aina tuntunut numeroarvoja nopeammalta. Onneksi Cupra-ajotilassa kaiuttimista kantautuva keinotekoinen moottoriääni on nyt huomattavasti vaimeampi. Kaikki saavat perus-Leonista tutut uudistukset, kuten avaimettoman käytön, uuden kosketusnäytön, ruuhka-aavustimen ja sähköisen käsijarrun. Jälkimmäinen on herkkua arjessa, mutta hallaa leikkiessä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?