16.2.2017

Maistiainen: Seat Leon Cupra saa täydet 300 hevosvoimaa ja nelivedon – yhä vietävän hauska!

Seat Leon Cupra 300

Kesäkivan lisäksi Seat Leon Cupra tarjoaa nyt talvihauskaa – malliston tähti on nelivetoinen farmari.

300 hevosvoimaa, neliveto ja 4,9 sekuntia sataseen. Noin 46 000 euroa on paljon rahaa, mutta vuosikymmen sitten vastaava kiihtyvyys olisi vienyt sata tonnia enemmän. Uusi Seat Leon ST Cupra 300 4Drive on huipputarjous vauhtia janoavalle.

Tavallisen Leonin vanavedessä uudistunut Leon Cupra kulkee nyt aina 300-hevosvoimaisen 2.0 TSI -moottorin turvin. Neliveto on saatavilla vain Leon ST -farmariin DSG-kaksoiskytkinvaihteiston kera. Etuvetoisena autoa tarjotaan yhä manuaalina ja DSG:llä, ja korimalliksi voi tavallisen viisiovisen, ST-farmarin tai kolmiovisen SC:n. Manuaalivaihteisena hinnat alkavat 39 427 eurosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Etu- vai neliveto?

Seat Leon Cupra 300
Radalla Leon Cupraa ajettiin vain etuvetoisena versiona – se lienee hauskempi versio ratapäiväkäyttöön.

Etuvetoista Cupraa hallitsee yhä upea sähkömekaaninen tasauspyörästön lukko. Voimavarat välittyvät tiehen hämmästyttävän tehokkaasti, eikä aliohjautuvuudesta ole tietoakaan. Päinvastoin, kaasun avaaminen vain kiristää ajolinjaa. Erityisen hyvin yhdistelmä toimii Performance Pack -varusteltujen autojen huippupitävien Michelin PilotSport Cup 2 -renkaiden kanssa.

Nelivedon valitseva joutuu luopumaan tasauspyörästön lukosta, mutta se ei pakettia heikennä. Nelivetoisenakaan auto ei sorru puskemaan käytännössä lainkaan – vain nopeissa loivissa mutkissa huomaa hienoista aliohjaamista, jota etuvetoisessa ei tapahdu. Vastapainoksi nelivedon vetopito sinkoaa Seatin ulos neulasilmistä. Ympärivuotista hauskanpitoa etsivälle nelivedon valinta on selvyys.

Yksi hauskimmista

Seat Leon Cupra 300

Molempien vetotapojen parina on erinomaisesti toimiva sähkösäätöinen DCC-alusta. Mukavuustilassa auto on jämäkkä, muttei rasittavan pintakova. Urheilullisemmat asetukset tarjoavat rautaisen kontrollin pyörien liikkeisiin, autoon syntyy vahva luottamus. Kasvojenkohotus ei siis uhkaa Seat Leonin paikkaa yhtenä hauskimmista perhesporteista.

Seat Leon Cupra 300

Ajokokemuksen kannalta muut Leon Cupran muutokset ovat pieniä. Kymmenen hevosvoiman lisätehon havaitseminen on vaikeaa autossa, joka on aina tuntunut numeroarvoja nopeammalta. Onneksi Cupra-ajotilassa kaiuttimista kantautuva keinotekoinen moottoriääni on nyt huomattavasti vaimeampi.

Kaikki saavat perus-Leonista tutut uudistukset, kuten avaimettoman käytön, uuden kosketusnäytön, ruuhka-aavustimen ja sähköisen käsijarrun. Jälkimmäinen on herkkua arjessa, mutta hallaa leikkiessä.

Seat Leon Cupra 300

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat