Maistiainen: Seat Ibiza kolkuttelee luokkarajoja

Seat Ibizan venähtäneet mitat ovat pelkkää plussaa ajossa, tiloissa ja ulkonäössä.

Ajoneuvot | Koeajo | 16.5.2017

Juuri enempää ei voisi auto muuttua. Uuden sukupolven myötä Seat Ibiza on saanut kunnian saada ensimmäisenä Volkswagen-konsernin uuden alustaratkaisun, jolla ylemmän pikkuautoluokan kulkuneuvo on venytetty lähelle luokkaa isompia viistoperämalleja.

Uusi Ibiza on kasvanut peräti lähes yhdeksän senttiä leveyttä, mikä tuntuu hyvällä tavalla ajossa ja sisätiloissa – jopa ulkonäössä. Akseliväli on venynyt 9,5 senttiä, ja sekä jalka- että pääntila on kasvanut takana, pääntila myös edessä. Kaksi keskimittaista aikuista mahtuu mukavasti peräkkäin.

Seat Ibiza

Tavaratila on nyt kokoluokan kärkeä 355 litran vetoisuudellaan. Liikuteltavalla pohjalla sitä voi muokata laajennustarpeisiin.

Ei enää farmarina

Valitettavasti suomalaisten suurinta suosikkia, ST-farmaria, ei ole enää tulossa, kuten ei myöskään kolmiovista SC-versiota.

Myynnin odotetaan painottuvan kolmisylinterisiin yhden litran bensiiniturboihin. Pääsimme kokeilemaan sekä 95- että 115-hevosvoimaista versiota käsivaihteilla. Ne ovat erittäin sopivia, riittävän virkeitä voimanlähteitä. Aivan matalille käyntinopeuksille pienten moottorien vääntö ei tosin riitä. Silloin on käytettävä pieniä vaihteita, jotta kone pysyy käynnissä.

Ibiza on jo palkittu muotoilustaan, mutta onnistunut muotoilu ei ole estänyt käytännöllisyyttä. Ulos näkee erinomaisesti, sillä etupilarit ovat maltillisen levyiset, ikkunat suuret ja peilit sijoitettu fiksusti.

Seat Ibiza

Ensimmäiset autot ovat jo Suomessa, mutta varsinainen lanseeraus tapahtuu kesäkuussa. 1,6-litraisia dieseleitä ja uutta 1,5-litraista, nelisylinteristä bensiiniturboa pitää odottaa syksyyn.

Keskustelu

automerkiltä: Seat