28.3.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Odotettu Opel Insignia Grand Sport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettu sukupolvenvaihdos tekee hyvää Opel Insignialle. Uusi Opel Insignia on ulkoa sutjakka ja tyylikäs ilmestys. Kookkaaseen perheautoluokkaan kuuluva viistoperä on edeltäjäänsä verrattuna akseliväliltään pidempi, mutta ylityksiltään edeltäjäänsä lyhyempi. Pituutta on tullut hitusen lisää sitten edellismallin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hartaasti odotettu haastaja Hartaasti odotettu toisen sukupolven Insignia yrittää lunastaa toiveita autoluokassa, joka on erittäin tiukasti kilpailtu. Autoilijoiden sieluista käy tuima taisto välittömästi premium-merkkien alla. Siinä mittelevät keskenään esimerkiksi Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Renault Talisman, Toyota Avensis ja Škoda Superb. Ensituntuman perusteella koeajossa on tulokas, jolla on eväät menestyä. Kuusi voimanlähdettä Koeajoautona on malliversio 2.0 Turbo eli keulilla on ruudikkain bensiinimoottori. Kaksilitrainen voimanlähde suo käyttöön 260 hevosvoimaa. Tällä voimanlähteellä varustettu auto on aina nelivetoinen. Ajossa huomaa, että vääntöä on tarjolla muhkeat 400 newtonmetriä. Voimalinjan täydentää uusi kahdeksanlovinen automaattivaihteisto, joka toimii kuin ajatus.Koeajoauton kulutus sadalla kilometrillä on luvatusti 8,6 litraa, ja hiilidioksidipäästöt kilometrillä ovat 197 grammaa. Bensiinimoottoreista pihein on 1,5-litrainen suorasuihkutusturbo, joka on saatavana kahtena tehoversiona (140 hv/103 kW ja 165 hv/121 kW). Näillä moottoreilla luvattu yhdistetty kulutus sadalla kilometrillä on 5,7 litraa, ja hiilidioksidipäästöt kilometrillä 129–130 grammaa. Dieseleinä valittaviksi tulee 1,6-litrainen moottori, josta tulee kaksi tehoversiota (110 hv/81 kW ja 136 hv/100 kW). Polttoaineenkulutus on näillä moottoreilla 4,0–4,3 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 105–114 grammaa kilometrillä. Dieselien kunkkuna on kaksilitrainen, jossa on tehoa 170 hevosvoimaa (125 kW). Väkevimmällä dieselillä luvattu keskikulutus 5,2 litraa sadalla kilometrillä, ja hiilidioksidipäästöt 136 grammaa kilometrillä. Kaikki uusiksi Tulokas on kokenut merkittäviä muutoksia, sillä auto on uusi perusrakennettaan myöten. Tarkkasilmäinen ja hyvämuistinen löytää tulokkaan muodoista vaikutteita Opelin Monza-konseptiautosta. Esimerkiksi käyvät autolle jämäkkää ilmettä antava Monzan innoittama etusäleikkö ja kapeat ajovalot. Kun etusäleikkö on aiempaa alempana, korostuu auton matala olemus. Uutuus on 29 milliä edeltäjäänsä matalampi. Urheilullista ilmettä luo pitkähkö konepelti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Onnistunut laihis Vuonna 2008 esitelty edeltäjä tunnettiin Insigniana, nyt mallinimi on pidentynyt Grand Sport -sanojen verran. Grand ei tarkoita tässä tapauksessa kuitenkaan aiempaa raskaampaa Insigniaa. Moni uusi automalli kevenee hitusen sitten edeltäjänsä, mutta Insignian kohdalla voi puhua merkittävästä laihtumisesta. Yksinomaan korirakenteet ovat keveiden suurlujuusterästen käytön ansiosta 60 kiloa aiempaa kevyempiä. Insignia Grand Sportin paino on malliversiosta riippuen keventynyt kaikkiaan jopa 175 kiloa. Farmarikorinen Sports Tourer on keventynyt jopa 200 kiloa. Keventyminen tietää hyvää kulutuksen ja auton käsiteltävyyden kannalta. Miellyttävä kilometrejä Auto osoittautuu erittäin hiljaiseksi ainakin Frankfurtin ympäristön hyväkuntoisilla teillä. Alusta-ja jousitus ovat hyvä yhdistelmä mukavuutta ja jämäkkyyttä. Meno ei ole rauhatonta tai nypyttävää, vaikka autossa on kookkaat 20-tuumaiset renkaat. Sulavat linjat rokottavat Kookas takaluukku mahdollistaa väljän lastausaukon. Uudessa Insigniassa on tavaroille kuitenkin tilaa tässä kokoluokassa niukahkot 490 litraa, takaistuinten selkänojat kaadettuna toki 1 450 litraa. Sulavalinjaisista muodoista täytyy vähän maksaa, sillä edeltäjän vastaavat luvut ovat 530 ja 1 470 litraa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomessa jo toukokuussa Uusi Insignia Grand Sport esitellään Suomessa toukokuun lopulla. Aluksi tarjolle tulee nyt synnyinmailla koeajettu viisiovinen viistoperä, farmarikorinen Sports Tourer hieman myöhemmin, mutta elo–syyskuuta tarkempaa ajankohtaa ei ole vielä kertoa. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?