24.3.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Mazda CX-5 on katumaasturi, jota on yhä ilo ajaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazdan nykytyyli jatkuu uudessa CX-5:ssä: tyylikäs ulkokuori kätkee hienon ajettavuuden. Toisen sukupolven Mazda CX-5:n koeajo alkoi erikoisesti väistyvän mallin ohjaksissa. Noin puolentoista tunnin ajo vuonna 2012 esitellyllä mallilla muistutti auton mainiosta ajettavuudesta, mutta viidessä vuodessa sisätilojen muotoilu ja dieselmoottorin äänieristys on jäänyt kehityksestä jälkeen. Ei liene ihme, että uudessa sukupolvessa Mazda on panostanut juuri äänien ja värinöiden eristämiseen. Uusi CX-5 on ainakin Italian Toscanan teillä edeltäjäänsä hiljaisempi, erityisesti juuri moottoriosaston raksutus on vaimennettu varsin pehmeäksi murinaksi. Tieäänien eristyksen suhteen palaamme asiaan kotimaan koeajossa. Mutkaiset tiet paljastivat, ettei edeltäjämallin ajettavuutta ole unohdettu. Uuden CX-5:n ohjaus on tarkka ja erittäin luonnollinen, vaikka varsinaista tunnokkuuden tulvaa se ei tarjoa. Katumaasturi taittuu tiukkoihinkin serpentiineihin nöyrän kallistelematta. Panostus ajettavuuteen on kannattanut, Mazdaa on oikeasti hauska ajaa. Koeajoauton 2,2-litrainen dieselmoottori ja manuaalivaihteisto osoittautuivat loistavaksi yhdistelmäksi. Diesel vetää nöyrästi laajalla käyntialueella, ja Mazdan vaihteensiirto on esimerkillisen sulava ja tarkka. Sisätilat ovat vaihtaneet edeltäjän muhkun kojelaudan muista Mazdoista tuttuihin pelkistettyihin vaakalinjoihin. Ilme on rauhallisen pelkistetty. Tilat riittävät hienosti keskimittaiselle ja hieman pidemmällekin. Ajettavuuden ohella Mazda CX-5:n toinen päävahvuus on muotoilu. Valmistaja kertoo pyrkineensä pelkistettyyn kauneuteen. Lopputulos on kenties luokkansa tyylikkäin auto. Mazda CX-5:t saapuvat Suomeen kesällä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku