29.11.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Mazda 3 ja mutkateiden matkareitti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazdan klassikkomalli uudistuu älyllä tulevalle mallivuodelle. Vuonna 2013 esitelty kolmannen sukupolven Mazda 3 virkistäytyy kevyesti tulevalle mallivuodelle. Uuden, terävämmän ulkonäön takaa löytyy myös koko joukko uusia ominaisuuksia, aina mystisestä G-Vectoring Controlista päivitettyihin turvavarusteisiin. Mazda 3 terävöittää uusien puskureiden ja led-valojen myötä valmistajan tuttua Kodo – Soul of Motion -muotokieltä. Osaltaan ulkoasupäivitykseen osallistuvat myös sivupeilit. Hienovaraisesti uudistettu takapuskuri jää pystyperän ominaisuudeksi, porrasperän jatkaessa nykyisellään. Teknologia on kuitenkin kehittynyt harppauksin jo muutamassa vuodessa. Mittaristo ja sen näytöt ovat päivittyneet helpompilukuisiksi ja mainio heijastusnäyttö on löytänyt koko väripaletin käyttöönsä. Mzd Connect -viihdejärjestelmä on sekin saanut aimo annoksen terävämpää älyä ja parempaa grafiikkaa. Sama kehityskulku näkyy myös turvavarusteissa: parantuneen kamerajärjestelmän ansiosta lidar-sensori on voitu jättää pois ja samalla järjestelmien toimintanopeudet ovat laajentuneet. Mukana ovat nyt myös liikennemerkkien tunnistus ja mukautuvat led-ajovalot. Uusi lämmityksellä varustettu ratti ja parantunut laatu sisustassa ja äänieristyksissä palvelevat parempaa mukavuutta. Jousitus ja iskunvaimennus on päivitetty puolestaan hienostuneempaa kulkua ja paremman ajettavuuden nimissä. Terävien saumojen pintakovuuden lisäksi menosta ei löydykään merkittävää moitittavaa Barcelonan sileillä seututeillä. Uusi Mazda 3 tuo malliin myös valmistajan mystisen G-Vectoring Control -tekniikan, jossa Skyactiv-moottoreiden hienovaraisella väännönohjaamisella luodaan lähes havaitsemattomia painonsiirtoja. Mazdan mukaan teknologian vaikutusta on lähes mahdotonta havaita, mutta sen luoma vakaampi ja tasaisempi kulku vaikuttavat kuljettajaan ja matkustajiin alitajuisesti. Ilman suoraa parivertailua asiasta ei voi sanoa juuta eikä jaata, mutta ainakaan tekniikka ei häiritse mutkatiestä nauttimista. Suomeen uudistunut Mazda3 saapuu lopputalvesta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe