28.6.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Kia Soul EV – vihdoin ja viimein sähköllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pirteä Kia Soul EV saapuu vihdoin Suomeen Kian näppärä ja nuorekas Soul saapuu vihdoin Suomeen myös täyssähköisenä Kia Soul EV -versiona. Auto esiteltiin alkujaan jo vuonna 2014, mutta vasta nyt maahantuoja kokee hetken olevan oikea Suomessa. Myynti alkaa sopivasti samalla, kun auton litiumioniakun käyttökelpoinen kapasiteetti kasvaa 27:stä 30 kilowattituntiin. Virallisten NEDC-lukemien valossa Soul EV:lle luvataan nyt peräti 250 kilometrin toimintamatka, mutta Yhdysvaltalaisen EPA:n 182 kilometrin lukema lienee lähempänä totuutta. Lyhyellä ensikoeajolla ei ollut mahdollisuutta vielä testata toimintamatkaa tai edes tyypillistä sähkön kulutusta. Palaamme aiheeseen pidemmän koeajon myötä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hivenen vanhentuvaa latausta Ladattavuudeltaan Kia Soul EV on jo hivenen vanhentumassa: keulalta löytyvän luukun alta paljastuu nykyisin lähinnä Nissan Leafista tuttu Type 1 -latausliitin. Sillä Soul EV latautuu hitaalla 6,6 kilowatin teholla, eli tyhjästä täyteen kestää vajaat 6 tuntia. Monet julkiset latauspisteet suosivat Type 2 -liitäntää, joten Kia-kuski saa kantaa mukanaan Type 2–Type 1 -adapteria. Onneksi pikalataus onnistuu 50 kilowatin teholla CHAdeMO-latausportin kautta. Sillä akku latautuu lähes täyteen reilussa 20 minuutissa. Sääli, ettei uuden akun mukana Soul EV:hen päivitetty konsernisisar Hyundai Ioniq Electricin latausjärjestelmää – se saapunee vasta Kia Niron täyssähköversioon. Ioniq on varustettu yleisemmällä Type 2 -latausportilla, joskin auton oma laturi kykenee Soulin tavoin vain 6,6 kilowatin lataustehoon. Ioniqin hienous onkin pikalatauksessa, sillä auton CCS-liitin kykenee välittämään akkuun peräti 100 kilowattia, mikäli pikalatausasema vain moiseen kykenee. Täyskaasulla huomaamattomasti Soul EV:n moottori tarjoilee 83 kilowatin eli 111 hevosvoiman huipputehon. Auto ei ole ripeä raketti, mutta tarjoaa etenkin taajama-ajoon vaivatonta suorituskykyä. Sähköautolla kun on se miellyttävä etu, etteivät kanssa-autoilijat tai jalankulkijat kiinnitä epätoivottua huomiota muutaman sekunnin täyskaasukiihdytyksiin. Ajoltaan Kia Soul EV on vaivaton, mutta varsin hajuton ja mauton. Se sopii hyvin sähköiseen taajamasukkulointiin. Siihen on omiaan myös hivenen perusautoa korkeampi istuma-asento, jonka ansiosta kulku autoon käy vaivatta. Sähkömuunnoksen jälkeenkin Soulin takatilat ovat runsaat. Tavaratila on lyhyenkö, mutta tasainen. Tarvittaessa tilaa voi laajentaa istuimet kaatamalla. Kia Soul EV:n hinnat alkavat 35 490 eurosta. Huomautus: avauskuvaa on käsitelty. Auton pinnoista on poistettu maahantuojan markkinointiviestinnälliset teippaukset. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta