27.3.2017

Maistiainen: Hyundai i30 kasvoi Korean Golfiksi

Hyundai i30

Uusi i30 on eurooppalaisemman aikakauden Hyundai.

Ensikokemukset kolmannen sukupolven Hyundai i30:stä Suomessa saatiin Premier Parkin ajoharjoitteluradalla. Paikan valinta kertoo kaiken: Hyundain reilusti kehittynyttä ajettavuutta kelpaa esitellä.

Uutuusmalli jatkaa siitä, mihin väistyvän sukupolven 1,6-litrainen turboversio jäi. Alusta on perusmukava, pahatkin routatöyssyt ylittyvät vaimennettujen tömähdysten saattelemana. Vauhdin kasvaessa kori kallistelee, mutta se ei heikennä reagointia ohjaukseen. Keula vaihtaa hanakasti suuntaa, tiukimpiin mutkiin jarruttaessa voi jopa saada sisäkurvissa keventyneen takapyörän ilmaan.

Hyundai i30
Väistökoe sujuu kuormaamattomalla autolla eleettömästi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luonnollinen ohjaus

Ajettavuutta ei enää tarvitse kuvailla kaunistellen vaivattomaksi. Hyvän alustan parina on huomattavasti parantunut ohjaus. Merkin aiempia malleja vaivannut keinotekoisen etäinen tuntuma on vaihtunut luonnolliseen vasteeseen. Enää pitkätakuisen korealaisen valitseva ei siis joudu tinkimään ajettavuudesta – viimeistään nyt i30 ottaa paikkansa korealaisena Golfina.

Hyundai i30

Lyhyellä kokeilulla uuden keulamaskin kätkemä 1,4-litrainen 140-hevosvoimainen bensiiniturbo vaikuttaa pätevälle. Moottori vetää nöyrästi 242 newtonmetrillä 1500 kierrokselta minuutissa alkaen, ja vasta viimeisellä tuhannella kierroksella käyntiääneen tulee karkeutta.

Laadukkaan harmaa

Ulkoa uutuus on hillityn tyylikäs. Eri kulmista katsoen ilmeestä löytyy viittauksia niin Peugeot 308:iin kuin Volkswagen Golfiinkin, mutta kokonaisuuden tunnistaa Hyundaiksi.

Sukupolvenvaihdos on tuonut sisätilat nykyaikaan. Yleisilme on selkeän toimiva, mutta myös hivenen harmaa. Muutama vaihtoehtoinen värikkäämpi somisteosa tekisi ihmeitä kokonaisuuteen. Muovilaaduissa Hyundai ei vielä aivan haasta parhaita euromerkkejä, mutta vastapainoksi tarjotaan varsin vaikuttavaa varustelistaa.

Jo Classic-perusmalli tarjoaa törmäysvaroittimen, kaistavahdin ja vakionopeuden säätimen. Paras Style-varustelu sisältää jo puolinahkaverhoilun, 8-tuumaisen navigaattorin, kuljettajan istuimen muistilla ynnä muuta.

Hyundai i30

Hyundai i30:n hinnat alkavat ahtamattoman 1,4-litraisen 19 390 eurosta, ja huomattavasti mielenkiintoisempi litrainen turbomoottori paremmalla Comfort-varustelulla maksaa 22 990 euroa.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen       

Luetuimmat