1.10.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Harley-Davidson FLHXS Street Glide Special Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Terävämpi moottori ja mukavampi jousitus. Silti uusi Harley-Davidson Street Glide tuntuu yhä aidolta harrikalta. Iso V2-moottori hörähtää käyntiin tutusti heilahtaen. Myös värinät tuntuvat tyhjäkäynnillä selvästi. Erityisesti niihin kiinnittää huomiota siksi, että tehtaan edustajat ovat juuri kertoneet tyhjäkäyntivärinöiden vähentyneen peräti 75 prosenttia. Kun ykkösvaihde polkaistaan päälle ja lähdetään liikkeelle, muuttuu käsitys moottorista kerralla. Ajon aikana moottori vaikuttaa värinättömältä ja kuminauhamaisesti vetävän moottorin käyttöalue osoittautuu laajaksi. Uusien neliventtiilikansien myötä moottorin mekaaniset äänet ovat vähentyneet selvästi. Ajoasento Street Glidessä on tutun pysty. Ison katteen takaa on yllättävän hyvä näkyvyys eteenpäin. Vaikka tuulilasi on matala, on kuljettaja suhteellisen hyvin suojassa ajoviimalta. Jos kypärään tulee pyörteitä, voi avata tuulilasin alapuolella olevan ilmaventtiilin. Sen kautta tuleva korvausilma vähentää ainakin 180-senttisen kuljettajan kypärään tulevia pyörteitä ja kypärämelua selvästi. Kokoonsa ja painoonsa nähden Street Glide tuntuu jopa ketterältä ajettavalta mutkateillä. Painon huomaa selkeämmin kaupunkipyöristyksessä, vaikka siitäkin Harrikka selviää sukkelammin kuin moni samankokoinen kilpailija. Harleyn edustajat kertovat, että uuden mallin suunnittelu aloitettiin kuluttajakyselyllä. Kuluttajat halusivat moottoriin lisää voimaa ja ajoasennon säätömahdollisuuksia kuljettajan koon mukaan. He myös halusivat, että H-D:n tyypillinen ulkonäkö sekä omaperäinen ääni tulee säilyttää entisellään. Tehdas on kuunnellut tarkasti asiakkaidensa toiveita. Noin kymmenellä prosentilla parantuneen väännön huomaa ajaessa. Kapeampi moottori jättää paremmat jalkatilat kuljettajalle. Takajousituksen esijännitystä säädetään vasemmanpuoleisesta jousesta. Säätöpyörän käyttö on kätevää, mutta päästäkseen siihen käsiksi, pitää sivulaukku ensin irrottaa. Varustetaso on hyvä. Navigaattori ja audiojärjestelmä ovat laadukkaita ja helppokäyttöisiä. Niiden käytön oppii helposti ajon aikana. Kovat lukittavat laukut ovat kätevät. Joskin ne ovat niin kapeat, että kypärä ei laukkuun mahdu. Jos haluaa lisää kuljetuskapasiteettia, niin silloin voi valita mallistosta kolmella laukulla varustetun Ultra Limitedin. Hinta: 35 680 € Moottori: kaksisylinterinen V-moottori, ilma-öljyjäähdytys Iskutilavuus: 1746 kuutiosenttimetriä Teho: 66 kW (90 hv) / 5 450 r/min Vääntö: 150 Nm / 3 250 r/min Paino tankattuna: 377 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Brian J Nelson ja Tom Riles Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?