11.4.2016 Ajoneuvot Maistiainen: BMW M2 on baijerilaisuutta puhtaimmillaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW M2 on malliesimerkki baijerilaisesta autonrakennustaidosta. Huhtikuun 23. päivänä Baijerissa juhlitaan. Aiheena iloon on viisisataavuotias puhtausmääräys, Reinheitsgebot. Kaikessa yksinkertaisuudessaan kyse on oluen tekemiseen sallituista aineista. Vuonna 1516 päätettiin oluen koostuvan vedestä, ohrasta ja humalasta – hiivaa ei vielä tunnettu. Siitä lähtien moniin saksalaispulloihin on kirjoitettu ylpeästi Gebraut nach dem Bayerischen Reinheitsgebot, pantu baijerilaisen puhtausmääräyksen mukaisesti. Saksalaiset noudattavat periaatetta yhä. Jos automaailmaa säädeltäisiin vastaavin puhtausmääräyksin, täyttäisi BMW M2 kaikki vaatimukset: takaveto, lukkoperä, kuusisylinterinen rivimoottori ja upea alusta. Uutuus on toki nykytyyliin turboahdettu, mutta ahtimia tuskin olisi tunnettu, kun autonrakennusohjeita olisi kirjattu. Koeajoyksilö on varustettu seitsenpykäläisellä kaksoiskytkinvaihteistolla, mutta onneksi tarjolla on myös kuusivaihteinen manuaali. Herkullinen resepti on vähintään osiensa summa. Alusta on tarkka ja lukkoperän ansiosta käytös johdonmukaista. 370 hevosvoimainen turbomoottori vetää raivolla rajoittajalle asti. M2 on juuri sopivan tehokas Suomeen: voimaa riittää, mutta kiihtyvyydestä ehtii nauttia. Auto ei tunnu yhtä hektiseltä kuin malliston seuraava askel, lähes yliaggressiivinen BMW M4. BMW M2:n suurin vahvuus on auton ominaisuuksien upea tasapaino. Se riemastuttaa mutkateillä ja lapsettaa tunnelissa, mutta häipyy taustalle matkalla ruokakauppaan. Autosta poistuessa on pakko vilkaista upean pulleita lokasuojia. Huhut kertovat M2:nkin pohjana olevan ykkössarjan BMW:n seuraavan sukupolven vaihtavan etuvetoon. Veto olisi taloudellisesti järkevä, tehdäänhän 2-sarjan tila-autot ja katumaasturi X1 jo nyt etuvetopohjalle. Se olisi BMW M2:n kaltaisten puhtaiden takavetonautintojen loppu. Tulevaisuus näyttää, jääkö uutuus joutsenlauluksi reseptissä, joka on synnyttänyt BMW 2002:n, E30 M3:n ja modernin klassikon 1M Coupén. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?