Maistiainen: Audi SQ7 ja maailman ensimmäinen sähköinen ahdin

900 newtonmetriä riittää vaivattomaan arkeen. Audi SQ7 esittelee sähköisen ahtamisen tulevaisuutta.

Ajoneuvot | Koeajo | Uutinen | 9.5.2016

Kahdeksankymmentäluvulla sana turbo toi mieleen valtavan tehon ja ralliautojen paukkeen. Ja sekunneissa mitattavan viiveen. Vuosikymmenten myötä turboahdintekniikka on kehittynyt valtavasti. Nykyautojen turboahtimet heräävät matalilla kierroksilla, ja kaasunvaste on lähes viiveetön.

Aina on silti tilaa kehitykselle. Turboahtamisesta tunnettu Audi tuo nyt sarjatuotantoon sähköisen ahtimen, jonka maailman ensi-ilta nähdään uudessa SQ7-sporttimaasturissa. Sähköisen ahtimen toimintaperiaate on yksinkertainen: sähkömoottorin ansiosta kompressoriahtimen pyörintänopeus nousee 0,25 sekunnissa 77 000 kierrokseen minuutissa. Sähköinen ahdin on sijoitettu mahdollisimman lähelle moottoria, perinteisten välijäähdyttimien ja imusarjan väliin.

Audi_SQ7_2016_LA-1

Pintapeltien poisto paljastaa korirakenteen eri materiaaleja.

Sähköisen ahtimen ansiosta ylipaine täyttää sylinterit viiveettä. Sen ansiosta moottorin pakokaasuvirta kasvaa, mikä taas herättää kaksi perinteistä turboahdinta.

Uudessa nelilitraisessa V8 TDI -moottorissa kahden turboahtimen työkuorma on jaettu. Alakierroksilla kunkin sylinterin toinen pakoventtiili suljetaan, ja pakokaasut pyörittävät vain yhtä ahdinta. Kierrosten noustessa pakokaasuvirta kasvaa, ja toinen turboahdin kytketään mukaan.

Audi_SQ7_2016_LA-2

Sähköinen ahdin etualalla vasemmalla.

Sähköisen ahtimen rooli on pieni, mutta tärkeä. Se nopeuttaa turboahtimien heräämistä. Audi SQ7:n tekniset arvot ovat hurjat: 900 newtonmetriä tarjoillaan tuhannesta kierroksesta minuutissa eteenpäin! Huipputehoa on 435 hevosvoimaa, mutta luvattu EU-kulutus jää silti 7,2 litraan sadalla kilometrillä.

Ajossa hurjat lukemat muuttuvat nautinnollisen sivistyneeksi ja keveäksi etenemiseksi. Täyskiihdytyksiä säestää takaäänenvaimentimien yhteyteen rakennettujen kaiuttimien tuottama V8:n murina. Huoltoasemalla tarvittavan tankkauspistoolin väri selviääkin lähinnä kierroslukumittarin punarajasta.

Audi_SQ7_2016_LA-4

Sähköistä ahdinta varten Audi SQ7:ään on kehitetty uusi 48 voltin sähköjärjestelmä, mutta siitä lisää tulevassa koeajossa.

Keskustelu

automerkiltä: Audi