14.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: luksusta arkeen – Ford Kuga Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusiutuneen Ford Kuga:n hinnaston yläpäähän tulee tarjolle kaksi uutta varustetasoa ja näppärämpi käyttöliittymä. Hyvää: ohjaus, nelivedon toiminta, takamatkustajien tilat. Huonoa: automaatti bensiinimoottorin kanssa, suomen kieli ei käytössä. Keskikokoisten katumaastureiden tarjonta alkaa olla suorastaan ylitse pursuavaa. Ford Kuga on jäänyt Suomessa vähän varjoon, mutta uudet, aiempaa hohdokkaammat varustelut tekevät siitä entistä kiinnostavamman. Malliston huipulle tulee keulamaskissakin luksushenkeä uhkuva Vignale-varustelu. Myös vanteet ja korisarja sekä nahkapintainen kojelauta ja istuimet on tehty herraskaiseen tyyliin. Autossa on kieltämättä näyttävyyttä, mutta ainakin aluksi Vignalea myydään vain Ford Store -liikkeissä, joita on tällä hetkellä kaksi: toinen Helsingin Herttoniemessä ja toinen Sastamalassa Pirkanmaalla. Suurelle yleisölle ehkä kiinnostavampi vaihtoehto onkin sporttihenkinen ST-Line-varustelu, joka on neljästä vaihtoehdosta toiseksi kallein. Jousitus on siinä sentin muita malleja matalampi, ja alusta ja ohjaus rahtusen napakampia. Etuistuimet ovat hivenen kapeammat, joten ne tukevat kroppaa paremmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ilo paimentaa ST-Linea ei ole pilattu liian kireällä jousituksella, joten sitä on ilo paimentaa. Saimme ST-Line-varusteisen auton ajoon 182-hevosvoimaisella 1,5 litran bensiiniturbolla ja Vignalen 180-heppaisella kahden litran turbodieselillä. Molemmissa oli nelipyöräveto ja automaattivaihteisto. Selvästi sopivammalta vaihtoehdolta tuntui diesel, joka onkin ollut useimpien Kuga-ostajien valinta. Moottorin matala ja vaimea käyntiääni tuntui bensamoottoria miellyttävämmältä, ja varsinkin dieselin jatkeena oleva PowerShift eli kaksoiskytkinautomaattivaihteisto hoiti hommansa eleettömästi. Bensiinimoottorin parina on perinteisempi momentinmuuntimella vaihtava automaatti, joka on kiihdytyksissä laiskan tuntuinen. Lisäksi se tuottaa selvästi käsivaihteista suuremman polttoaineenkulutuksen ja hiilidioksidipäästöt, jotka nostavat sen verotusta ja kokonaishintaa. Tähän asti useimmat ovat päätyneet myös nelivetoon etuvedon sijasta, ja loskassa tarpominen osoitti, miten hienosti neliveto hankalassa kelissä selviää. Älykkääksi kutsuttu neliveto on hyvin valppaana, jos tienpinnassa on vähänkään luiston elkeitä. Sitä voi seurata mainiosti ajotietokoneen näytöltä, sillä se kertoo palkkeina, minkä verran voimaa välittyy millekin pyörälle. Nelivedosta on hyötyä myös kaarteissa, sillä auto kääntyy mutkissa paremmin. Aktiivinen pysäköintiavustin osaa nyt taskupysäköinnin ohella myös riviin pysäköinnin ja parkkiruudusta pois lähtemisen. Ei puhu suomea - vielä Ford on tuonut Kugaan tietoviihdejärjestelmänsä uusimman sukupolven, Sync 3:n. Uudessa puheohjausta ymmärtävässä käyttöliittymässä on kahdeksantuumainen kosketusnäyttö ja aiempaa suuremmat painikkeet sekä muun muassa nipistys- ja pyyhkäisytoimintojen käyttömahdollisuus. Suomalaisten kannalta iso harmi on se, ettei suomen kieli ole päässyt vieläkään mukaan. Ruotsi, norja ja tanska ovat uusimmassa versiossa jo käytössä, ja Suomen maahantuoja kertoo tekevänsä töitä, että suomikin saataisiin pian esille. Uusiutunut Kuga tulee Suomeen ensi vuoden alussa. Kuga-malliston hinta etuvetoisena on alkaen 31 370 euroa, nelivetoisena 37 860 euroa. Teksti: Teppo Komulainen Kuvat: valmistaja Ford Kuga 2.0 TDCi PowerShift AWD Vignale Hinta alkaen 31 370 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 000 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4541 mm, leveys 1856 mm, korkeus 1694 mm, akseliväli 2690 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?