3.12.2016 Ajoneuvot Lotus Evora Sport 410 ja Exige Sport 380 – uuteen vuoteen tutuin asein Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lotus Exige Sport 380 ja Evora Sport 410 jatkavat yhtiön tuttua kaavaa: raivoisaa painonsäästöä yhdistettynä rauhalliseen teholisään. Lotuksen mantrana pidetään usein sen perustajiin kuuluvan Colin Chapmanin lausahdusta "yksinkertaista ja lisää sitten keveys", mutta yhtiön uudet malliversiot ovat selkeästi keskittyneet jälkimmäiseen edellistä enemmän. Kaikki turhana pidettävä on joutanut laihdutuskuurille ja lopputuloksena hiukan monimutkaisempi auto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lotus Evora Sport 410 Lotuksen näkemys arkikäyttöisestä superautosta, Evora, on mallimerkintänsä mukaisesti saanut 10 hevosvoimaa lisää tehoa, tarkan lukeman ollessa 416 hevosvoimaa kierrosluvulla 7 000 1/min. 3,5-litraisen mekaanisesti ahdetun V6:n huippuvääntökin löytyy mallinmerkinnästä, sillä 410 newtonmetriä saavutetaan puolestaan 3 500 kierroksen tuntumassa. Alustaa on laskettu 5 millimetrillä ja aerodynamiikka on suunniteltu uudelleen. Huippunopeudessa 305 km/h Evora Sport 410 tuottaa 64 kilogrammaa downforcea, mikä on noin kaksinkertainen määrä tavallisempaan Evora 400:aan verrattuna. Kiihdytys 0–100 km/h sujuukin nyt 4,2 sekunnissa oikeaoppisella manuaalivaihteistolla, automaatin ollesssa 0,1 sekuntia nopeampi lyhyempien välitystensä ansiosta. Säästökohteet ovat vieläkin mielenkiintoisempia: keulan paneelit, katto, takaluukku, takalokasuojat sekä takadiffuusori ovat vaihtuneet uudelleen suunniteltuihin hiilikuituversioihin. Uudet hiilikuituiset istuimet pudottavat auton painoa yhteensä peräti 18 kilogrammalla ja samalla säästökirves on tehnyt Evorasta 2+0 -paikkaisen. Vanteet ovat vaihtuneet kymmenpuolaisiin alumiinitakovanteisiin, jotka säästävät noin 10 kilogrammaa. Saman verran on säästetty myös vaihtamalla litiumioniakku perinteisen tilalle. Painoa on pudotettu myös tuulilasin kehyksistä, äänenvaimennusmateriaalista ja takakontin kaasujousista, jotka ovat korvautuneet klassisella tikulla. Lehdistötiedotteen lopussa Lotus mainitsee, että saatavissa on myös uusi kosketusnäytöllinen viihdejärjestelmä, mutta firman imago ei ole silti pilalla: erikseen mainostettu iPod-yhteensopivuus kertoo hetheliläisten olevan vasta 2000-luvun alkuvuosissa. Mikäli lisävarustelistalta valitsee vielä titaanisen pakoputkiston, on uusi Evora Sport 410 yli 80 kilogrammaa tavallista Evora 400:sta kevyempi. Parin kilon säästökohteista syntyy yhteensä siis kuljettajan elopainon verran. Lotus Evora Sport 410:n suositushinta ennen veroja on 108 500 euroa ja sitä valmistetaan vain 150 autoa vuodessa. Lotus Exige Sport 380 Samoilla urilla jatkaa Lotuksen viimeinen uutuus kuluvalle vuodelle. Raaempaan rata-ajoon suunniteltu Exige on muovautunut Exige Sport 380:ksi, jossa Toyota Camrystä peräisin oleva mekaanisesti ahdettu 3,5-litrainen V6 on viritetty, arvasitte oikein, 380 hevosvoiman tahtiin. Jo valmiiksi kevyemmän Exigen kohdalla säästökohteet ovat hiukan maltillisempia, mutta pienistä puroista kertyy jälleen. Hiilikuituiset istuimet säästävät 6 kilogrammaa, litiumiakku 10,3 kilogrammaa ja uudet jarrulevyt 10 kilogrammaa. Takaikkuna on vaihtunut muoviseen 900 gramman takia ja takavalot on ryhmitelty uudelleen 300 gramman takia. Lisävarusteisen titaanipakoputkiston kanssa Exige Sport 380 on laihduttanut yhteensä 36,3 kilogrammaa Exige Sport 350:een verrattuna. Tarjolla on myös kangaskaton korvaava hiilikuitukatto, joka painaa 2 kilogrammaa enemmän, mutta vastaavasti mukana saapuva hiilikuituinen takaluukun kansi säästää 2 kilogrammaa. Evoran tavoin myös Exige Sport 380:n aerodynamiikka on viritetty uudelleen uusien spoilereiden ja diffuusorien avulla. Yhteensä eri siivekkeet tuottavat 140 kilogrammaa downforcea 286 km/h:n huippunopeudessa, merkiten yli 60% lisäystä edeltävään Exige Sportiin verrattuna. Voima on merkittävä yhteensä 1 100 kilogrammaa painavassa autossa. Lotus itse määrittelee uuden Exigen "superauton tappajaksi", sillä 3,7 sekunnin kiihtyvyys 0–100 km/h yhdistettynä alle 90 000 euron hintalappuun (ennen veroja) tekee autosta jännittävän ehdokkaan kolmatta autoa etsivälle. Lähde ja kuvat: Lotus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?