20.9.2014

Lexus NX

Uusi keskikokoinen katumaasturi nostaa varmasti Lexuksen myynnin aivan uudelle tasolle niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa. Nyt on panostettu muotoiluun. Hyvää: ulkonäkö, persoonallisuus, ajettavuus (ainakin tehtaan edustajien mukaan). Huonoa: vai yksi myyntipiste Suomessa, hinta.

Toyotan pääjohtaja Akio Toyota antaa kuulemma nykyisin puolet henkisestä ajastaan Lexukselle. Se myös näkyy uusimmasta mallista, ylellisten katumaasturien rajuun kilpailuun syksyllä heittäytyvästä NX-mallista.

Kaikki varmaan jo tietävät, että Lexus on Toyotan ns. premium-merkki. Ensimmäistä LS 400 -mallia ja sen perillisiä lukuun ottamatta eri Lexus-mallien perustana on joku Toyota.

Alussa myös muotoilu oli päämerkin hengen mukaista, varovaista ja ketään ärsyttämätöntä. Nykyisin Toyotat ovat saaneet aivan uutta henkeä ja Lexus on ulkomuodoltaan vielä rohkeampi.

Merkin uskollisia asiakkaita ei ole haluttu pelottaa pois tekemällä vallankumousta, vaan linjoja on viety futuristisemmin evoluution kautta mallisarja kerrallaan. Mutta nyt aletaan olla päämäärässä, sillä uusi NX on lähes yksi yhteen viime syksynä esitellyn rohkean konseptimallin näköinen.

Lexusta Euroopassa hoivaava Alain Uyttenhoven näkee merkin vaihtoehtona saksalaiskolmikolle. Hän ei halua Lexuksen lähtevän rajuun kasvuun, vaan tavoitteena on nostaa myyntiä Euroopassa tasaisesti parikymmenen prosentin vuositahtia. Siksi rohkea muotoilu sopii NX:lle, sillä sen ei tarvitse olla kaikkien mieleen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensimmäinen turbo

Lexuksella on ollut tähän saakka kaksi linjaa moottorien suhteen. Joko auton keulalla on kauniisti kehräävä V6- tai V8-bensiinimoottori tai sitten käytetään hybridivoimalinjaa.

Pienen kulutuksen noustessa yhä tärkeämmäksi valintaperusteeksi, Lexus antaa myöten nykyajalle esitellen ensimmäisen turbomoottorinsa.

Ensin tulee lokakuussa myyntiin Lexus NX 300h, jossa on periaatteessa sama voimalinja kuin meillä myytävässä IS-mallissa.

Tehoa on enemmän kuin kilpailijoissa eli lähes 200 hevosvoimaa, mutta virallinen yhdistetty kulutus on kuitenkin vain 5,2 l/100 km ja CO2-päästöt etuvetoisena 117 g/km. Sähkömoottoreita on yksi tai kaksi sen mukaan, valitseeko etuvetoisen vain nelivetoisen mallin.

Helmikuussa tulee myyntiin NX200t, missä mallimerkinnän pieni t-kirjain viittaa turboon.

Täysin uusi kaksilitrainen nelisylinterinen suorasuihkutusmoottori on hybridiä tehokkaampi ja auton hinta noussee kalliimmaksi jo ilman autoveroakin. Siitä huolimatta ajatuksena on tuoda tämäkin vaihtoehto meille myyntiin.

Uusia ideoita

Yksi Lexuksen vahvuuksista on ollut ylellisyys ja varsinkin rahan voimalla yltäkylläinen varustelu. Uudessa NX-mallissa on paneuduttu yksityiskohtiin. Kun autoa lähestyy älyavain taskussaan, syttyy ovenkahvaan valo.

Sisällä lukuvalot syttyvät koskematta, kun vain heilauttaa kättä valon edessä. Mukitelinen toimii erikokoisille astioille ja istuimien välistä löytyy langaton laturi vaikkapa puhelimelle.

Ainakin paremmin varustelluissa NX-malleissa on LED-valot ja takana valot näyttävät jatkuvan takaluukun sisällä. Nahkaverhoilussa jopa neulokset on tehty niin, että autossa on korkealaatuisen käsityön vaikutelma.

Ajamiseen ei ollut vielä mahdollisuutta, mutta NX:n sisätilat ovat suuremmat kuin ulkonäön perusteella voisi olettaa. Pitkänsalskea 1,9 metriä pitkä koehenkilö mahtui takaistuimelle asetettuaan ensin kuljettajan istuimen itselle sopivaksi.

Takaluukku toimii sähköllä ja myös takaistuimen selkänojat taittuvat tarvittaessa eteen sähköllä joko kojelaudasta, takaistuimesta tai tavaratilasta käsin.

Suuret toiveet

Uyttenhoven on realisti Lexuksen myyntilukujen suhteen. Hän tunnustaa tosiasiat ja tietää, että Euroopassa on vaikeaa kilpailla saksalaiskolmikon sekä Jaguarin, Land Roverin ja Volvon kanssa.

Viime vuonna mantereellamme myytiin Venäjä mukaan lukien 42 000 Lexusta. Kuluvan vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä myynti on kasvanut 32 prosenttia ja ensi vuonna tavoitellaan yli 50 000 Lexuksen rekisteröintejä.

Suomeen tuosta määrästä tulee noin kolmesataa kappaletta, joista ensi vuonna yksi kolmannes on uusia NX-malleja. Meillä yksi myynnin rajoitus on jälleenmyyjien määrä. Niitä on tasan vain yksi kappale Kaivokselassa.

Eikä lisää ole näillä näkymin tulossa. Mutta mitalilla on myös toinen puoli. Lexus-asiakkaat nauttivat vuodesta toiseen Merkkien merkki -vertailun mukaan Suomen parhaasta palvelusta.

Lexus NX:n ennakkomyynti on käynnistynyt ja hinnat lähtevät etuvetoisen NX 300h Hybrid A Comfortin 53 766 eurosta.

Teksti ja kuvat: Toni Jalovaara

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat