4.6.2014

Koeajo: Lexus CT 200h

Uusi keulailme antoi perheen pienokaiselle runsaasti lisää sukunäköä. Hyvää: taloudellisuus, hybridijärjestelmän ja bensiinimoottorin yhteispeli, portaaton vaihteisto. Huonoa: alustan pintakovuus, ohjaustunto, keskikonsolin järjestely.

Etupuskurin muutosten lisäksi auton ominaisuuksia on kevyesti hiottu sisätilojen ja mukavuuden osalta. Tekniikkaan ei ole tehty merkittäviä muutoksia.

Etuvetoinen CT 200h jakaa hybriditekniikkansa 1.8-litraista moottoria myöten Toyotan Priuksen ja Auris Hybridin kanssa. Huomaamattoman sulavasti toimiva bensiini- ja sähkömoottorin yhteistyö on auton parasta antia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukava matkakumppani

Portaaton vaihteisto toimii kaupunkiajossa mainiosti. Taajaman ulkopuolella kiihdyteltäessä voi tasakierroksilla työskentelevän moottorin ääni aluksi häiritä, mutta piirteeseen tottuu.

Miellyttävää äänimaailmaa tukee aina moottoritielle asti matalana pysyvä rengasmelu. Jousitus nielee isot heitot hienosti, mutta valitettavasti pienet epätasaisuudet tuntuvat pintakovuutena.

CT 200h:n keskikonsolista löytyy nykymuodin mukaisesti ajotilakatkaisin. Sport-asennosta huolimatta Lexus ei houkuttele urheilulliseen ajoon, johon sen etäinen ohjaustunto ja taloudellisuuteen tähtäävä hybridijärjestelmä eivät riitä.

Rauhaton sekoitus

Kuljettajan valtakunta on tottumisen jälkeen toimiva. Yleisilmeeltään hieman rauhaton sekoitus erilaisia muotoja, materiaaleja ja kytkimiä vie päähuomion. Erityisesti keskikonsolin nappien ja rullien järjestyksen oppiminen ottaa aikaa.

Vaihteensiirto on perinteiseen automaattivaihteistoon tottuneelle aluksi outo, mutta osoittautuu nopeasti käteväksi. Jalkakäyttöinen käsijarru sen sijaan tuntuu kömpelöltä muinausjäänteeltä.

Istuinten verhoilu on miellyttävää alcantaramaista kangasta, joka yhdessä yllättävän hyvällä sivutuella varustettujen istuimien kanssa pitää kuljettajan hyvin paikallaan. Pitkällä matkalla mukavuutta heikentää vajavainen ristiseläntuki, jota ei voi säätää.

Takatilat ovat kohtalaisen riittävät ja keskipaikallakin istuva saa nauttia lähes tasaisesta lattiasta.

Moottoritiellä taloudellisuus jää saavuttamatta

Muiden hybridien tapaan aktiivisella ajotavalla energiaa talteen ottaen ja rauhassa kiihdytellen Lexus CT 200h:lla päässee kohtuullisen alhaisiin kulutuslukemiin. Keskittymisen herpaantuessa alkavat kulutuslukemat näyttää hyvin arkisilta.

Hybridiä harkitsevan kannattaa myös muistaa, ettei tasaisessa moottoritieajossa järjestelmästä ole juuri taloudellisuusapua. Toisaalta erinomaisesti toimivan hybridijärjestelmän voi ajatella myös pelkkänä mukavuustekijänä.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Lexus CT 200h Hybrid A Comfort Business

Hinta alkaen

32 992 €

Ajoneuvovero

77 €/ v

Moottori

1 798 cm³ polttomoottori, portaaton automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

73 kW (99 hv), 5200 r/min

Vääntö

142 Nm (2800-4400 r/min)

Vääntö

142 Nm (2800-4400 r/min)

Hybridijärjestelmän yhteisteho

100 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,3 s

Huippunopeus

180 km/h

Kulutus l/ 100 km

3,8 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

88 g/km

Mitat

pituus 4350 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2600 mm
Tavaratila: 375 l
Omamassa: 1410 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

3 vuotta / huollosta huoltoon

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat