Lehtiväite: Volkswagenilla tiedettiin huijaamisesta jo 2006

Sanomalehti väittää saaneensa käsiin Volkswagenin sisäisen raportin päästöskandaalin synnystä.

Ajoneuvot | Uutinen | 26.1.2016

Saksalaisen Süddeutsche Zeitung -sanomalehden mukaan Volkswagenilla tiedettiin päästöhuijauksesta jo vuonna 2006. Lehden tiedot ovat peräisin Volkswgenin sisäisestä tutkinnasta. Süddeutsche Zeitungin kanssa asiaa ovat tutkineet julkiset NDR ja WDR televisiokanavat.

Lehden tietojen mukaan yhtiön moottorikehityksestä vastaavassa yksikössä päästöhuijaus oli julkinen salaisuus. Yksikössä vallitsi yhteinen salailukulttuuri, jossa keskusteltiin avoimesti huijausohjelmistojen aiheuttamasta kriisistä jo 2006. Edes vuonna 2011 asiasta yksikön ulkopuoliselle Volkswagen-johtajalle kertonut ilmiantaja ei saanut aikaan muutosta.

Moottorikehitysyksikön johtajat tunsivat omien sanojensa mukaan painostusta yhtiön johdolta kustannustehokkaiden ja puhtaiden dieselmoottoreiden kehittämiseen Yhdysvaltain markkinoita varten. Lehden mukaan yksikön johtajat päättivät jatkaa huijausohjelmiston kehittelyä sen sijaan, että olisivat raportoineet ettei kaikkia sääntöjä voitu noudattaa.

– Yhtiön sisällä vallitsi ”voimme tehdä mitä vain” -ajatusmaailma, joten ei ollut hyväksyttävää sanoa ettemme voineetkaan tehdä jotain, lehti siteeraa Volkswagenin sisäisestä raportista.

Boschin toimittamat moottorinohjaukseen käytettävät ohjelmistot manipuloitiin Wolfsburgissa, jossa sijaitsee myös Volkswagenin päämaja. Moottorikehitysyksikön henkilökunta luotti siihen, etteivät virkamiehet löytäisi huijausta tavanomaisilla tutkimusmenetelmillä. Huijaaminen alkoi marraskuussa 2006.

Volkswagen on aiemmin kertonut, että sen mukaan vain pieni ryhmä työntekijöitä tiesi päästöhuijauksesta, eikä tieto ollut kulkeutunut yhtiön ylimmän johdon korviin.

Yhtiö suunnittelee julkaisevansa alustavia tuloksia sisäisestä tutkimuksestaan huhtikuussa järjestettävän sääntömääräisen yhtiökokouksen yhteydessä.

Autoblogin uutisen mukaan yhdysvaltalainen New Mexicon osavaltio on nostanut syytteen Volkswagenia vastaan ensimmäisenä osavaltiona. Syytteessä yhtiöltä haetaan korvauksia osavaltion ympäristölain ja kauppalain rikkomisesta, vaaditaan saavutetun taloudellisen voiton luovuttamista sekä vaaditaan jutun käsittelyä valamiehistön edessä. Oikeusjuttu on erillinen vireillä olevista joukkokanteista sekä aiemmin Yhdysvaltain oikeusministeriön nostamasta syytteestä.

Lähde: Reuters, Autoblog/AP, kuva: Shutterstock

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen