31.5.2017

Langaton lataus osaksi tiestöä? Renaultin mielestä kyllä

langaton lataus Renault

Mitäpä jos sähköautojen langaton lataus rakennettaisiinkin osaksi tiestöä? Ratkaisu on kallis, mutta lupaava.

Autovalmistajien kamppaillessa sähköautoihin liitettyä toimintamatkapelkoa vastaan ovat kaikki ideat tervetulleita. Renault on ehdottanut yhteistyökumppaniensa Qualcomm Technlogoiesin ja Vedecomin kanssa, että dynaaminen langaton lataus voisi olla eräs kaupunkiliikennettä helpottava innovaatio.

Jo aiemmin esimerkiksi Mercedes-Benz ja BMW ovat kertoneet tuovansa langattoman latauksen markkinoille tämän vuoden kuluessa, tarkoittaen kotioloihin asennettavaa latauslaattaa, jonka päälle auto pysäköidään latautumaan.

Renaultin kampanjoimalla dynaamisella langattomalla ajoneuvolatauksella (DEVC, dynamic wireless vehicle charging) tarkoitetaan sitä, että langaton lataus rakennettaisiin osaksi tienpintaa. Esittelytilaisuudessa langattomalla lataustekniikalla varustettu Renault Kangoo Z.E. ajoi noin 100-metristä testirataa yli 100 km/h nopeudella, keräten parhaimmillaan 20 kilowattia virtaa.

langaton lataus Renault

Qualcommin mukaan tiehen rakennetut latauslaatat kytkeytyisivät lataamaan ja jälleen pois päältä 3 millisekunnissa. Järjestelmälle luvataan myös kulutus- ja säänkestävyyttä, sillä hellävaraisimmat komponentit sijoitetaan tien sivuun.

– Tämä teknologia on avainasemassa kun tuodaan sähköauto talouden kakkosautosta ykkösautoksi, linjasi Renaultin sähköautopuolen ykkösmies Eric Feunteun.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kova pinta, kova hinta

Kuten niin monissa unelmaratkaisuissa, myös langattomien latauslevyjen kohdalla maltti on valttia. Britannian moottoritieverkostosta vastaava Highways England on arvioinut, että yhden kilometrin tieosuudella latauslaattojen hinnaksi tulee noin 400-490 000 euroa. Lisämutkana matkaan Qualcomm Europen markkinointipäällikkö Graeme Davison ei osannut kommentoida brittiarvion pitävyyttä, sillä muuttujien määrä on yhtiön mukaan liian suuri.

Dynaaminen lataus on kuitenkin saanut jo tukea Euroopan unionilta, jonka rahoittama FABRIC-projekti tutkii tekniikan arkikäytön mahdollisuuksia. Mukana hankkeessa ovat muun muassa Volvo, Scania ja Hitachi. Myös Hondalla on ollut samansuuntaisia tutkimushankkeita.

Korkean hintansa takia langatonta latausta ei tulla näkemään koko tiestössä, mutta mikä olisi tarpeellinen määrä? Renaultin kumppanina työskentelevä Vedecom arvioi, että tyypillisellä maantiellä voisi jo 50% tiestöpeitolla voisi ajaa niin, että sähköauton lataus ei laskisi ajon aikana. Renault arvioi, että 25% peitto riittäisi jo kaupunkialueiden liikenteeseen. Vilkkaiden risteyksien lisäksi käyttökohteiksi on suunniteltu muun muassa taksiasemia.

langaton lataus Renault

Qualcomm arvioi, että langaton lataustekniikka tulee olemaan avainasemassa autonomisten ajoneuvojen aikakaudella, sillä nämä eivät voi kytkeä itseään piuhan päähän. Ruusunvärisissä visioissa autonomiset yhteiskäyttöautot suhaisivat pitkin kaupunkialuetta, latautuen ja hoitaen kuljetustehtäviään.

Autovalmistajien kannalta langaton lataus olisi mahdollisuus säästää valmistuskustannuksissa, sillä toimiva latausinfra vähentäisi sähköauton tarvitsemia akkuja, jotka ovat painavia ja kalliita.

– Tällä järjestelmällä muutamme periaatteessa energiahallinnan tasapainoa. Sen sijaan, että kuljettaisimme paljon sähköä auton akuissa, siirrämme sähköntuotannon ja toimituksen autosta tieverkolle, linjaa Virginie Maillard, Renaultin tutkimus- ja strategiapäällikkö.

Lähde: Automotive News/Renault Kuvat: Renault

Luetuimmat