24.8.2016 Ajoneuvot Langaton induktiolataus Mersun S-sarjaan jo ensi vuonna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen S-sarja saa ensi vuonna langattoman latauksen lisävarusteeksi. Induktiolataus saattaa olla ratkaiseva helpotus esimerkiksi kotilataamiseen. Mercedes-Benz lupaa tuoda magneettikenttään perustuvan langattoman induktiolatauksen S-sarjan hybridimallin lisävarusteeksi ensi vuonna. S 500 e -prototyypin avulla kehitetty järjestelmä lupaa 3,6 kilowatin lataustehon ja lähes 90 prosentin hyötysuhteen. Samalla valmistaja lupaa akku- ja latausteknologian kehittyvän lähivuosina merkittävästi. Induktiivinen latausjärjestelmä perustuu kahteen käämiin, joiden välille syntyy magneettikenttä. Ensiokäämi voidaan sijoittaa esimerkiksi autotallin tai latauspisteen lattiaan sijoitettuun levyyn. Ajettaessa levyn päälle auton ohjausjärjestelmä tunnistaa käämin ja kun auto on paikoillaan, järjestelmä aloittaa lataamisen ajoneuvon pohjassa olevan toisiokäämin avulla. Teknologian hyötynä on helppous ja vaivattomuus akkujen lataamisessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää vauhtia myös johdolla ladatessa Todellisen pikalataamisen tavoittelemiseksi Daimler on yhdessä muiden autovalmistajien kanssa liputtamassa vaihto- ja tasavirran puolia yhdistävän Combined Charging Systemin, CCS, puolesta. Avoin standardi pyrkii ratkaisemaan monet sähköautoiluun liittyvät latausongelmat. Vuodesta 2018 CCS-järjestelmä tulee vakiovarusteeksi kaikkiin Mercedes-Benz sähköajoneuvoihin ja autosta riippuen järjestelmän avulla voidaan saavuttaa jopa 150 kilowatin latausteho. Standardi itsessään tukee peräti 350 kilowatin lataustehoa. Standardin käyttöönottoa on vauhdittamassa myös uusi pistokestandardi. 2020-luvulla uudet akkutyypit Mercedes-Benzin mukaan ensi vuosikymmenellä päästään siirtymään uusiin akkutyyppeihin nykyisistä litiumioniakuista. Valmsitajan mukaan lupaavin uusista akkutyypeistä on litium-sulfaattiakku, joka yhdistää alhaisemmat tuotantokustannukset ja pidemmän toimintamatkan latauksella. Tuotantokustannusten puolittumista vastaan akkujen energiatiheys tuplaantuu, akkujen pysyessä koon puolesta nykyisellä tasolla. – Litium-sulfaattiakun ansiosta sähköautojen pelikenttä on ensi vuosikymmenellä kokonaan toisen näköinen kuin nyt, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Thomas Weber kiteyttää. Akkujen lisäksi koko sähköjärjestelmä kehittyy, sillä ohjauselektroniikka ja sen ohjelmisto, jäähdytys ja kennojen muotoilu jatkavat edistymistä. Samalla järjestelmiä räätälöidään automallin tarpeeseen aiempaa paremmin. Tytäryhtiönsä Deutsche Accumotiven ansiosta Daimler on ainutlaatuisessa asemassa saksalaiseksi autonvalmistajaksi, sillä se tuottaa akkunsa itse. Lähde ja kuva: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku