26.7.2016 Ajoneuvot Lamborghinin pääjohtaja: V12 tulee säilymään ja kehittymään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audin kautta saapunut Lamborghinin uusi pääjohtaja näkee jalosukuisten V12-moottoreiden pysyvän härkämerkin mallistossa – ainakin jonkin aikaa. Helmikuussa Lamborghinin pääjohtajaksi Audilta siirtynyt Stefano Domenicali kertoi mietteitään italialaismerkin tulevaisuudesta brittilehti Autocarille. Tarkkaan hallitun valmistusmäärän lisäksi korkeasti laulavat V12-moottorit kuuluvat edelleen taisteluhärän jatkosuunnitelmiin. Domenicalin visioissa Lamborghini myisi 3 500 autoa vuodessa tyypillisellä kahden auton mallistollaan. Viime vuonna merkki myi 3 245 autoa, joten kaukana tavoitteesta ei olla. Tärkeintä myyntimäärille olisi kuitenkin vakaus eikä kasvu yli 3 500 auton. Lisäksi merkin tuleva Urus-katumaasturi lasketaan myynneissä vielä näiden autojen päälle, joten myymälöissä riittänee vilskettä. – Toisaalta, emme halua menettää autojemme DNA:ta mitä tulee Aventadorin ja Huracánin tulevaisuuteen. Meidän täytyy kasvattaa merkkiä oikeilla tavoilla. Emme koskaan tule jahtaamaan volyymiä. Meidän täytyy olla valikoitujen merkki, Domenicali kiteyttää. Isojen V12-moottoreiden sukupuuttoa on povattu jo pitkään, mutta Domenicalin mukaan Lamborghinilla on hyvät perustelut moottoridesignin säilyttämiseen. – Merkittävät asiakkaamme ja myyntiverkostomme ympäri maailman sanovat "älkää koskeko V12:een", joten työskentelemme siihen suuntaan. Lamborghini on Domenicalin näkemyksessä niche-valmistaja, joten sen pienillä valmistusmäärillä ei ole mahdotonta pitää moottorityyppiä elossa. Kiusaus on juosta esimerkiksi Ferrarin perässä hybridien suuntaan, mutta lyhyellä tähtäimellä V12:ssa on vielä paljon kehitettävää. Esimerkiksi Aston Martin siirtyi hiljattain omien V12-moottoreidensa kohdalla turboahtamiseen. – Lisäksi täytyy ymmärtää mitä markkinoilla tapahtuu päästörajojen ja lainsäädännön suhteen, mutta en usko sen olevan ongelma. Olemme aina hyvin avoimia markkinoiden kehitykselle. Domenicalin mukaan Lamborghini ei voi kuitenkaan olla täysin irrallaan tulevaisuudesta ja sähkökehityksestä. Tärkeintä on odottaa milloin sähköistäminen tuo jotain merkittävää lisää merkin villeihin ajoneuvoihin. Samansuuntainen asenne vallitsee myös autonomisesta ajamisesta ja verkottumisesta kysyttäessä. – Jos omistat Lamborghinin, haluat kokea ajamisen intohimoa ja se täytyy säilyttää. Mutta uusi tekniikka voisi olla jollain tavoin relevanttia. Esimerkiksi radalla ajettaessa tuulilasinäyttö voisi kertoa miten parhaiten ajat tietyn mutkan käyttäen hyväksi sitä telemetriaa, mitä auto kerää jo nykyisellään. Se on jotain sellaista, jolla voisi olla arvoa asiakkaillemme. Lähde: Autocar Kuva: Lamborghini Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katso myös: Koeajossa Lamborghini Huracán LP610-4 Aston Martin DB11 – korunkaunis uusklassinen GT Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku