Lahden suosituin matkakohde – Suomen Moottoripyörämuseo avaa uuden kauden

Suomen Moottoripyörämuseon seitsemäs toimintavuosi käynnistyy uudella näyttelyllä, joka pitää sisällään noin 100 moottoripyörän kokoelman.

Ajoneuvot | 21.4.2017

Lahdessa sijaitsevan Suomen Moottoripyörämuseon perustaja ja puuhamies Riku Routo on intoa täynnä museon avatessa ovensa kauteen 2017.

– Meidän museo on TripAdvisorissa arvioitu Lahden suosituimmaksi matkakohteeksi, kaipa se jotain tarkoittaa. Museon kuudennen vuoden käynnistyessä meillä on 60 sellaista pyörää, jotka nähdään siellä nyt ensimmäistä kertaa.

Suomen Moottoripyörämuseo

Roudon innokkuuden ja nopean ajan kulumisen piikkiin menee se, että jos tarkasti lasketaan niin 28.5.2011 ovensa avanneelle Suomen Moottoripyörämuseolle alkava kausi on jo seitsemäs, ei kuudes kuten Routo avajaisten aattona hehkutti.

Moottoripyörämuseossa vieraileva näyttelijä Kari Sorvali kertoo asuneensa lapsena raviradan lähellä, jossa ajettiin maaratakisoja. Siitä on jäänyt kiinnostus moottoripyöriin ja kiinnostuksen kohteena on erityisesti speedway.

– Tarzanleikit loppui siihen paikkaan ja lähdettiin raviradalle katsomaan prätkiä heti kun kuultiin koneiden käynnistyvän, muistelee Sorvali lapsuutensa ajanvietteitä.

Moottoripyörämuseon tulevaisuus halutaan turvata

Nopeaan ajan kulumiseen liittyy myös Roudon suunnitelma museon tulevaisuudesta. Hän haluaa säätiöidä museon niin, että omistajina olisivat jatkossa mm. Suomen Moottoriliitto ja erilaisia merkkikerhoja turvaamassa museon jatkon sitten kun perustajat kasvavat horsmaa.

Viime vuonna museoon tutustui 50 000 kävijää ja suosion siivittämänä museota ollaan laajentamassa. Laajennus on suunniteltu toteutettavaksi aitoon 1930-luvun Art Deco -tyyliin, sillä Routo haluaa laajennuksen näyttävän siltä kuin moottoripyöräliikkeiden sisustukset näyttivät 30-luvulla. Hankkeeseen on kerätty joukkorahoitusta ja se on lähtenyt liikkeelle hyvin.

Vanhin suomalaisvalmisteinen moottoripyörä kunniapaikalla

Yksi tämän kauden vetonauloista on näyttelyyn saatu todennäköisesti vanhin suomalaisvalmisteinen moottoripyörä. Sen on 1930-luvulla tehnyt seppä Ilmari Niemi rankimman pula-ajan liikkumistarpeeseen.

Suomen Moottoripyörämuseo

Riku Routo ja museon vetonaulaksi veikattu vanhin suomalaisvalmisteinen moottoripyörä.

Moottori oli alunperin etuakselin vieressä, mutta museoon saadussa kakkosversiossa moottori on jo siirretty runkoputkien väliin. Mallista kaavailtiin vakavasti sarjatuotantomoottoripyörää, mutta valitettavasti tuotanto ei ikinä päässyt alkuun.

Moottoripyöriä ja rockia läpi kesän

Niemen satamassa sijaitsevasta Moottoripyörämuseosta ja sen piha-alueesta on kehittynyt viime vuosina monipuolinen tapahtumakeskus. Tänä vuonna museon piha-alueella on järjestettyjä tapahtumia jokaisena kesäviikonloppuna. Motoristeja ja motoristihenkisiä houkutellaan paikalle mm. eri moottoripyörämerkkien koeajotapahtumilla.

– Lauantait on buukattu täyteen, sillä jokaisella merkillä on täällä koeajotapahtuma. Paitsi Husqvarnalla, kun se me vähän niinkuin unohdettiin. Mutta sekin ehditään vielä korjata, lupaa Routo.

Roudon ei tarvitse vakuuttaa paikallaolijoita moottoripyörämuseon asemasta alan ihmisten kokoontumispaikkana, vaan se selviää katselemalla viereisiin pöytiin.

Harmaapartainen ja ruutupaitaan pukeutunut mies viereisessä pöydässä osoittautuu 70-luvun motocross-mestari ja Päitsi-voittaja Kalevi Vehkoseksi. Hänen vieressään istuva Vauhdin Maailman entinen päätoimittaja ja pitkän uran rallikuljettajana tehnyt Peter Geitel puolestaan nousee ylös ja täydentää Roudon tarinaa kesän tapahtumista.

Kalevi Vehkonen (vas) ja Peter Geitel.

– Täällä esiintyy heinäkuun puolivälissä kaksi sellaista moottoriurheiluun liittyvän henkilön bändiä, että tulee varmasti suurimmalle osalle yllätyksenä näiden miesten musiikkiharrastus, sanoo Geitel ja saa yleisön hiljenemään.

Geitel kertoo, että toinen näistä musiikkimiehistä on rallicrossin Euroopanmestari vuodelta 1987, Seppo Niittymäki. Sepon teini-iässä perustama bändi on kaivettu 50 vuoden tauon jälkeen eläkepäivinä naftaliinista. Sen rautalankasoundia kuullaan Moottoripyörämuseolla 15.7.

Samana päivänä paikalla on toinen bändi, jonka keulamies on tuttu nuoremmillekin moottoriurheilun seuraajille. Kyseessä on Formula1-kisojakin TV:ssä selostanut Tomi Tuominen, joka myös tunnetaan rallikartturina. Geitelin mukaan Tuomisen bändin musiikkityyli on puhdasta rockia, ja hän sanookin että yleisö saa lopulta päättää kumpi bändeistä on pääesiintyjä ja kumpi toimii lämppäribändinä.

Riku Routo antaa vielä kaikille paikallaolijoille kotitehtävän. Hän pyytää katsomaan Cheekin ja Kaija Koon yhteisen musiikkivideon ja seuraamaan tarkkaan videolla näkyvää taustaa, sillä se on kuvattu Moottoripyörämuseolla ja yli 2,2 miljoonaa kertaa katsotun videon avulla museo on saanut hyvää lisäjulkisuutta.

Suomen Moottoripyörämuseo

Veistämönkatu 1, LAHTI

Avoinna ma-la alkaen klo 9, sunnuntaisin alkaen klo 10

Ovet avoinna iltaisin niin kauan kuin asiakkaita riittää, vähintään klo 19 asti

Suomen Moottoripyörämuseon pääsyliput: Aikuiset 12 €, 7-12-vuotiaat 6 €

www.moottoripyörämuseo.fi

Keskustelu