8.3.2017 Ajoneuvot Kylmät tyypit: McLaren 720S on kokemus toisesta maailmasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brittiläinen superauto ei jätä kylmäksi. McLaren on nimi, jonka monet suomalaiset muistavat Mika Häkkisen työsuhdeautona. Formulamaailmasta tuttuun nimeen liittyy Ferrarin kaltaista tarunhohtoisuutta, vaikka merkki on valmistanut katuautoja peräti neljännesvuosisadan ajan. Silti Mclarenin näkeminen Geneven autonäyttelyn hallissa pysäyttää. Osastoa lähestyessä katse hakeutuu uuden 720S-mallin linjoihin. Autossa ei ole suuria siipiä tai muuta outoa, mutta linjojen pyöreys ja valojen avaruusalusmaisuus hakevat vertaistaan. Jos joitakin McLarenin aiempia katuautoja on moitittu hieman sieluttoman näköisiksi, voi adjektiivit nyt vaihtaa aivan toisiin. Uusi 720S näyttää yksinkertaisesti upealle. Erityisesti auton perä on onnistunut: takavalot, ilmanottoaukot ja pehmeät kaaret sulautuvat harmonisesti toisiinsa. Kokonaisuus vetää hiljaiseksi. Vain keulan outo aukkomainen etuvalo vaatii hieman enemmän tottumista. Ilmakanava paljastuu avaamalla ovi. Auton ulkonäön erikoisin temppu on ilmanottoaukkojen vähyys. Keskimoottoriauton kyljet ovat puhtaat ilmanottoaukoista. Kiitos kuuluu erikoiselle kaksoiskuorelle, eli pinnan alla kulkevalle ilmakanavalla joka ulottuu ovien läpi. Nykyisen 650S-mallin korvaava 720S kuuluu McLarenin Super Series -autosarjaan, eli kyse on jopa McLarenin tasolla vakava laite. Yhtiö jakaa autonsa kolmeen ryhmään: perusmallit kuuluvat Sport Seriesiin, välissä ovat Super Seriesit ja huipulla löytyvät rajoitettuina erinä tehtävät erikoismallit, kuten erittäin suorituskykyinen hybridiauto P1. 720S aloittaa Super Series -malliston toisen sukupolven. Moottori on kasvatettu neljään litraan, ja kahden turboahtimen avulla huipputehoa irtoaa mallinimen lupaamat 720 hevosvoimaa. Huippuvääntö on 770 newtonmetriä 1 283 kilogramman kuivapainon ansiosta suorituskyky on melkoinen: sataseen 2,9 sekuntia ja huippunopeutta kertyy 341 kilometriä tunnissa. 0–200 kilometriä tunnissa taittuu kahdeksaan sekuntiin! Draama ei lopu sisätiloissa. Toisen sukupolven hiilikuitumonokokin ansiosta ovet on saranoitu taannoisesta F1-huippumallista tuttuun tapaan A-pilareihin. Ratkaisu on näyttävä, mutta tarjoaa myös yllättävän käytännöllisen kulkuaukon superauton paalupaikalle, kuljettajan istuimelle. Jäykän hiilikuiturakenteen ansiosta autoon on voitu rakentaa suuret ikkunat kattoa myöten, joten sisällä vallitsee varsin avara tunnelma. Kuljettajan ympärille rakennetun ohjaamon upein yksityiskohta on kääntyvä mittaristo. Normaaliajossa tarjolla on suuri digitaalinen mittaristo, mutta napin painalluksella näyttö taittuu nivelen ympäri ja näkökenttään ilmestyy vain kaikkein oleellisimman informaation tarjoava paneeli. Efekti on puhtaa showta, mutta siitähän superautoissa on aina kyse. Ja McLaren 720S on superauto puhtaimmillaan. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtianen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Autonäyttely Vielä kytee messuhiillos: Geneve 2024 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku