Kuusi Volkswagen-pomoa syytteeseen Yhdysvalloissa

Välien korjaaminen syyttäjän kanssa maksoi yli 4 miljardia, mutta syyllisiä haetaan edelleen.

Ajoneuvot | Uutinen | 12.1.2017

Volkswagenin dieselsotkujen selvitys etenee Yhdysvalloissa. Nyt saksalaiskonserni on päässyt ymmärrykseen maan oikeusministeriön kanssa siitä, paljonko sen tulisi maksaa säädös- ja rikosoikeudellisia sakkoja päästöhuijausskandaalistaan. Sovinnon hinnaksi määräytyi yhteensä 4,3 miljardia dollaria (noin 4,1 miljardia euroa). Summan vaikutuksesta konsernin vuoden 2016 tilinpäätökseen ei vielä osata sanoa.

Samalla yhtiö myönsi syyllisyytensä päästöhuijausskandaaliin. Volkswagenin lauselmassa mainitaankin, että yhtiö sai alennettua sovinnon hintaa merkittävästi sen käytettyä noin 11 miljardia dollaria päästöhuijausautojen takaisinostoihin ja korjauksiin. Muuten autovalmistajaa oltaisiin voitu sakottaa jopa 34 miljardin dollarin edestä. Sovinnon osana Volkswagen sitoutui myös kolmeksi vuodeksi itsenäisen tarkkailijan valvovan silmän alle. Samalla yhtiö antaa kuudelle työntekijälle potkut sekä hyllyttää kahdeksan ja rankaisee kolmea työntekijää, jotka olivat osallisena dieseltörttöilyssä.

Syytteitä kuudelle

Sovinnon yhteydessä Yhdysvaltain oikeusministeriö kertoi asettavansa syytteeseen kuusi Volkswagen-pomoa. Syyttävä sormi kohdistuu Volkswagenin entiseen voimalinjakehityksen päällikköön Heinz-Jakob Neusseriin, Volkswagenin entiseen moottorikehityspäällikkö Jens Hadleriin, entiseen laatupäällikkö Bernd Gottweisiin ja laatupäällikkö Jürgen Peteriin. Lisäksi hakusessa on Yhdysvaltain päästörajoihin dieselmoottorin kehittäneen työryhmän vetäjä, Richard Dorenkamp. Kuudes oikeusministeriön mainitsema henkilö oli viime viikolla Yhdysvaltain lomamatkallaan pidätetyksi joutunut Oliver Schmidt, joka työskenteli Volkswagenilla aiemmin Michiganin ympäristö- ja insinööritoimiston päällikkönä.

Valtakunnansyyttäjä Loretta Lynch kommentoi, että kuusikolla oli johtajuusasema Volkswagenin moottorikehitystyössä ja he käyttivät asemaansa merkittävästi väärin. Oikeusministeriöllä ei vielä ole tarkempaa suunnitelmaa viiden muun Volkswagen-pomon syyttämisestä, sillä kaikki asuvat Saksassa, joka ei luovuta kansalaisiaan Yhdysvaltoihin. Syyttäjän mukaan tutkimukset eivät ole vielä päättyneet, joten lisää syytteitä saattaa olla luvassa.

Viime syksynä syyllisyytensä myönsi Volkswagenilla insinöörinä työskennellyt James Liang, joka on avustanut syyttäjää tutkimuksissa.

Yhdysvaltain oikeusministeriö on koordinoinut tutkintaansa Saksan syyttäjänviranomaisten kanssa. Saksassa syyttäjä on kiinnostunut erityisesti entisen pääjohtajan, Martin Winterkornin, osuudesta dieselskandaalin salailuun ja peittelyyn. Myös entisen talouspäällikkö Hans Dieter Pötschin ja Volkswagenin brändipäällikkö Herbert Diessin asemaa selvitetään.

Syyttäjä kintereillä myös Koreassa

Etelä-Korean syyttäjänvirasto ei ole myöskään ollut kovin suopea Volkswagenin dieselgaten suhteen. Viime viikolla Korean Volkswagenilla työskentelevä johtaja sai 1,5 vuoden vankeustuomion dokumenttien väärentämisestä, haitan aiheuttamisesta sekä ympäristölain rikkomisesta.

Lisäksi maan syyttäjänvirasto nosti tällä viikolla syytteet yhteensä seitsämää entistä ja nykyistä Volkswagen Korean johtajaa sekä yhtä alihankkijan edustajaa vastaan.

Lähde: Automotive News, Reuters, Department of Justice Kuva: Volkswagen

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen