13.4.2016

Kultakorvan vuorotyö – Fordin moottorikuuntelijat

Ford moottoriäänet

Minuutin laulukoe paljastaa moottorissa olevat mahdolliset puutteet jo ennen asentamista.

Joskus voi olla ihan hyödyllistä kuulla ääniä päässään. Uuden Focus RS:n 2,3-litraiset EcoBoost-moottorit tarkastetaan nimittäin korvakuulolla, eikä aivan turhaan. Noin minuutin kestävässä kuuntelukokeessa voidaan havaita lukuisia vikoja jo ennen moottorin asentamista autoon.

Moottorikuuntelijan koulutus kestää kuukausia ja koulutuksessa käytetään varta vasten valmistettuja viallisia moottoreita. Moottorista kuuluva koliseva tai viheltävä ääni voi olla esimerkiksi merkki tukkiutuneesta voiteluaineletkusta tai vioittuneesta hammasrattaasta. Tällöin moottori otetaan sivuun tuotantolinjalta jatkotutkimuksia varten ja samalla pyritään parantamaan koko valmistusprosessia. Fordin Euroopan laatupäällikkö Gunnar Herrmann rinnastaakin ihmisaistin käytön vikojen havaitsemisessa lääkärin stetoskooppiin, joka puolustaa paikkaansa vielä uudemmankin tekniikan aikana.

– Tuhansien moottoreiden kuuntelusta kertynyt kokemus auttaa meitä heti huomaamaan, jos jokin on vialla. Jokaisella moottorityypillä on oma, ainutlaatuinen äänensä. Niitä kuuntelemalla opimme tunnistamaan yksilölliset erot ja selvät merkit mahdollisista ongelmista, kommentoi puolestaan Fordin Valencian moottoritehtaan laatuteknikko Juan Carlos Rosmari.

Fordin moottorikuuntelijat käyvät päivän aikana läpi noin 2 000 moottoria. Focus RS:n lisäksi myös Focus ST, S-Max ja Mondeo kuuluvat kuunnelluimpiin kappaleisiin. Käsityötaitoa löytyy myös esimerkiksi Fordin Vignale-mallien taustalta, sillä mallien viimeistely verhoilun tikkauksia myöten käydään läpi käsityöammattilaisten toimesta.

Lähde ja kuvat: Ford

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat