29.1.2017 Ajoneuvot KTM esittelee MP17-näyttelyssä uudistetun Adventure-malliston Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM:n Adventure-malliston kulmakivenä ollut 1190 Adventure jää pois tuotannosta ja uudet mallit kantavat mallimerkintöjä 1090 ja 1290. KTM uudistaa kerralla koko suositun Adventure-malliston. 150-hevosvoimainen 1190 Adventure ja pienempi 1050 Adventure jäävät pois tuotannosta. Uusi mallisarja koostuu kahdesta 1090-mallista ja kolmesta 1290-mallista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ison matkaenduron ominaisuudet edullisella hinnalla 1090 Adventuren moottori on 1050-kuutioinen V2, josta on puristettu 125 hevosvoiman huipputeho. Perusmalli 1090 Adventure on suunnattu enemmän katukäyttöön, kun taas 1090 Adventure R:ssa on pidemmät joustomatkat ja rengaskoko on valittu paremmin sorateille ja metsäpoluille sopiviksi. Muuten niiden tekniset tiedot ovat varsin yhteneviä. Perusmalli on ominaisuuksiltaan varsin urheilullinen. Mutkateillä se on kevyt ja osaavissa käsissä nopea käskettävä. Pystyn ja väljän ajoasennon takia sillä on mukava taittaa pidempiäkin taipaleita. Mittaristo on 1190:sta tuttu, jossa kierroslukunäyttö on analoginen ja muu informaatio kerrotaan kahden lcd-näytön välityksellä. Kuivapaino on luokassaan alhainen, vain 205 kiloa. Vakiovarustukseen kuuluvat sekä ABS-jarrut että luistonesto. Molemmat ovat perinteistä mallia, eli ne eivät huomioi toiminnassaan pyörän kallistuskulmaa. Polttoainesäiliö on kooltaan 23 litraa, mikä takaa riittävän toimintasäteen myös matkakäyttöön. KTM 1090 Adventure yllättää edullisella hinnallaan, sillä perusmallin hinnaksi ilmoitetaan 17 686 euroa. 1290 Super Adventure - KTM Adventure -malliston lippulaiva KTM:n 160-hevosvoimainen Super Adventure 1290 tulee markkinoille kolmena eri versiona. S merkitsee sporttisia ominaisuuksia, T on touring-varusteltu ja itävaltalaisvalmistajan tapojen mukaan malliston offroad-henkisin version kantaa mallimerkinnässään kirjainta R. 1290 Super Adventure S on ajo-ominaisuuksiltaan sporttipyörien tasoa, vaikka adventure-henkisenä se onkin ulkomitoiltaan ja istuinkorkeudeltaan suuri. Jousitus on WP:n valmistama ja semi-automaattinen. Kuljettaja voi valita jousituksen esijännityksen säädön neljästä vaihtoehdosta: yksin, yksin ja matkatavarat, kaksin tai kaksin ja matkatavarat. Vaimennusten säädöissä puolestaan on neljä vaihtoehtoa: comfort, street, sport ja offroad. Lopullisen säädön tekee semi-aktiivinen järjestelmä reaaliaikaisesti sen mukaan, mitä anturit kertovat. Muutenkin 1290 Super Adventure S on huippuvarusteltu. Lukkiutumaton jarrujärjestelmä ja luistonestojärjestelmä huomioivat toiminnassaan myös pyörän sivusuuntaisen kallistuksen. Vakiovarustukseen kuuluu myös keulimisenesto sekä kaarreajovalot. Mittaristona on 6,5 tuuman TFT-värinäyttö. Sen yhtenä erikoisuutena on, että nopeusnäytön fonttikoko kasvaa nopeuden kasvaessa. Vaikka kierroslukunäyttö on digitaalinen, on se muotoiltu pyöreäksi luettavuuden parantamiseksi. Itävaltalaisvalmistajalle uusia ominaisuuksia on kaksi: avaimeton käyttöjärjestelmä sekä vaihdeavustin eli quickshifter. KTM:n järjestelmässä kuljettaja voi vaihtaa sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle ilman kytkimen käyttöä. Quickshifter ei kuulu vakiovarustukseen, mutta sen saa 711 euron hintaisella Travel Pack -päivityksellä. Tähän päivitykseen kuuluu quickshifterin lisäksi mäkilähtöavustin (Hill Hold Control), KTM My Ride järjestelmä joka mahdollistaa pyörän mittariston toimimisen älypuhelimen näyttönä sekä MSR-järjestelmä (Motor Slip Regulation), joka toimii käänteisesti kuin luistonestojärjestelmä. Se siis korvaa mekaanisen luistokytkimen ja raottaa kaasuläppiä moottorijarrutustilanteessa estäen takarengasta menettämästä pitoaan. 1290 Super Adventure S:n hinnaksi ilmoitetaan 21 986 €. 1290 Super Adventure T:n suurin ero S-versioon on isompi 30 litran polttoainesäiliö. Kuten siitä voi päätellä on malli tarkoitettu pitkien taipaleiden taittajille. R-versiossa puolestaan on panostettu offroad-ominaisuuksiin mm. pidemmillä joustovaroilla ja maastokäyttöön soveltuvalla rengaskoolla. Samalla muiden mallien semi-aktiivinen jousitus on korvattu WP:n perinteisellä jousituksella, jossa muiden huippujousitusten tapaan on esijännityksen ja puristus- ja paluuvaimennusten säädöt. Hardcore -motoristin tarpeisiin on lisäksi tarjolla 1290 Super Adventure R TKC80 -erikoismalli, jossa on mallimerkinnän mukaisesti karkeakuvioiset Metzeler TKC80 -ensiasennusrenkaat. KTM 1090 Adventure Moottori: kaksisylinterinen nestejäähdytteinen V2 Iskutilavuus: 1050 kuutiosenttimetriä Teho: 125 hevosvoimaa Vääntö: 108 newtonmetriä Kuivapaino: 205 kiloa Hinta: 17 686 € KTM 1290 Super Adventure S Moottori: kaksisylinterinen nestejäähdytteinen V2 Iskutilavuus: 1301 kuutiosenttimetriä Teho: 160 hevosvoimaa Vääntö: 140 newtonmetriä Kuivapaino: 215 kiloa Hinta: 21 986 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku