Kontti perään ja baanalle: Audi RS 3 Sedan

RS 3 saa uuden alumiinisen moottorin TT RS:ltä.

Ajoneuvot | Autonäyttely | Uutinen | 1.10.2016

Audin vauhtimallisto laajenee vauhdilla. Äskettäin koeajetun TT RS -mallin uusi alumiinilohkoinen riviviitonen on löytänyt tiensä nopeasti sedankorisen A3:n moottoritilaan, jolloin tuloksena on tietysti Audi RS 3 Sedan.

RS 3 Sedanin päämarkkinat ovat perinteisiä pystyperiä ylenkatsovat Yhdysvaltojen ja Aasian markkinat.

Uutuudella on myös historiallinen merkitys. RS 3 Sedan saa kunnian olla ensimmäinen ajoneuvo, jonka julkaisee ikonisen quattro GmbH:n korvannut Audi Sport. Uudella nimellä halutaan korostaa merkin vahvaa osallistumista moottoriurheiluun.

Audi RS 3 Sedan

Sedan-korin keulalle asennettu 2,5-litrainen viitosmoottori tuottaa 294 kilowattia eli 400 hevosvoimaa – 33 kappaletta vanhaa rautalohkoista RS 3:sta enemmän. Moottorin 480 newtonmetrin vääntö saavutetaan alueella 1 700–5 850 kierrosta minuutissa.

Ei siis ihme, että nelivedolla ja kaksoiskytkinvaihteistolla ryyditetty RS 3 Sedan ampaisee sataseen 4,1 sekunnissa. Mutkissa helpottaa edessä 20 ja takana 14 millimetriä kasvanut raideväli ja 25 milliä matalampi alusta. Hidastumisesta vastuun ottavat kahdeksanmäntäiset jarrusatulat 370 millimetrisin levyin. RS 3 Sportbackin tavoin Audi vaihtaa levymateriaalin hiilikuitukeraamiseen lisämaksusta.

Audi RS 3 Sedan

Uskottavuutta uutuudelle tuo samaan aikaan esitelty RS 3 LMS -kilpuri, jonka ulkonäköä hallitsee huima aeropaketti. Auto on kehitetty TCR-luokkaan, jolla on tarkoitus kilpailla oman kansainvälisen sarjansa lisäksi Formula 1 -kilpailujen oheisviihteenä sekä osana Nürburgring 24H -kilpailua.

Katsomoissa ei tosin nautita riviviitosen laulusta, sillä RS 3 LMS:n keulalta löytyy kaksilitrainen TFSI-bensiiniturbo, jonka neljä sylinteriä kehittävät 330 hevosvoimaa. Jos RS 3:n kisa- ja katumallin laittaa viivalle, menee voitto katuautolle: LMS kiihtyy sataseen 4,5 sekunnissa, eli neljä kymmenystä hitaammin.

Keskustelu

automerkiltä: Audi