3.7.2016

Konsulttiyhtiö: vuonna 2030 dieseleiden osuus vain 9% uusista autoista

Kinkkutemppu

Tiukentuvat päästörajat ja kuluttajien mieltymys sähköautoihin tulevat konsulttiyhtiön mukaan laittamaan dieselin ahtaalle tulevina vuosikymmeninä.

Konsulttiyhtiö AlixPartnersin tekemän tutkimuksen mukaan Euroopan automarkkinoiden voimanlähdevalikoima muuttuu vuoteen 2030 mennessä merkittävästi. Erityisesti dieseleiden osuus tulee tippumaan nykyisestä noin 50 prosentista 9 prosenttiin. Muutoksen taustalta löytyy autojen sähköistyminen sekä tiukentuvat päästönormit.

– Voimansiirtojen sähköistyminen on saapunut Eurooppaan keinona selvitä tiukentuvista päästörajoista ja diesel kärsii siitä eniten. Tämä aiheuttaa autovalmistajille merkittäviä haasteita, sillä heidän täytyy muuttaa voimanlähteiden valmistamisen infrastruktuuriaan, kommentoi AlixPartnersin apulaisjohtaja Stefano Aversa.

Vuoden 2030 automarkkinoilla voimansiirtovaihtoehdot jakautuvat AlixPartnersin mukaan seuraavasti:

28%Bensiinihybridi
25%Bensiini
20%Ladattava sähköauto
18%Ladattava bensiinihybridi
9%Diesel

Vuoteen 2022 konsulttiyhtiö odottaa polttomoottoriajoneuvoja valmistavien tehtaiden vähenevän 55:een nykyisestä 62:sta. Samalla sähkömoottoreita ja sähköautoja valmistavien tehtaiden määrä kohoaa 40:een nykyisestä 26:sta.

Tulevat investoinnit eivät silti vaikuta mahdottomilta. Autovalmistajat voivat hyödyntää nykyiset tehdasrakennukset ja osan nykyisistä valmistusvälineistä siirtyessään sähköisiin voimansiirtoihin polttomoottoreista. Lisäksi konsulttiyhtiö arvelee, että esimerkiksi 400 000 moottoria vuodessa valmistavaan polttomoottoritehtaaseen nähden vastaavan sähkömoottoritehtaan rakentaminen maksaa noin kymmenesosan, eli 500 miljoonan euron sijasta uusi tehdas maksaakin vain 50 miljoonaa euroa. Samalla se vaatii vain kymmenesosan tilasta.

Siirtymävaiheessa dieselautojen hinta kohonnee, sillä ne tarvitsevat kalliita järjestelmiä tiukentuvien päästörajojen saavuttamiseksi. Vastaavasti sähköautojen ja hybridien hinnat tippuvat, sillä akkutekniikan kehittyminen tuo myös akkujen hintoja alemmas.

Kuluttajien uskotaan suosivan sähköautoja myös niiden ripeän kiihtyvyyden, riittävän toimintasäteen (500km ilmoitettu, 300km aidosti) ja auton toimintaa parantavien ohjelmistopäivitysten takia.

Latausinfrastruktuurin kustannusten suhteen AlixPartners näkee, että Lontoon, Pariisin, Frankfurtin ja Milanon latausinfrastruktuurit maksavat yhteenä 30 miljardia [sic] euroa.

– Autovalmistajat asettavat haastavia suunnitelmia Euroopan sähköistämiselle, mutta ilman riittävää infrastruktuuria vaivannäkö saattaa jäädä turhaksi. Infran kehittäminen on suurin haaste sähköistämishankkeissa, Aversa jatkaa.

Lähde: Automotive News Kuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat