14.1.2017

Konseptipyörä kuin koira – Honda Riding Assist ei hylkää eikä kaadu

Konseptipyörä kuin koira – Honda Riding Assist ei kaadu eikä hylkää

Kaatumattomia pyöriä on nähty ennenkin, mutta harvemmin nekään seuraavat kuljettajaa koiran uskollisuudella.

Viimeviikkoisilla CES-kulutuselektroniikkamessuilla Las Vegasissa nähtiin lukuisten konseptiautojen lisäksi myös kaksipyöräisiä visioita tulevasta. Honda toi näytille moottoripyörän, joka pitää itsensä pystyssä ryömintävauhdissa ja jopa paikallaan seistessä. Julkaistulla videolla nähdään lisäksi, kuinka prätkä seuraa kävelevää kuljettajaansa kiltisti kuin lemmikki. Honda kutsuu systeemiä nimellä Riding Assist ja näytille se tuotiin kaksoiskytkinautomaatilla varustettuun Honda NC:hen puettuna.

Avustimen tarkoitus on luonnollisesti helpottaa ruuhkassa matelua ja ahtaissa tiloissa operointia. Hondan kieltämättä kiehtovana ajatuksena on, että kuljettaja voi taukopaikan löydyttyä siirtyä suoraan ajokin selästä tilailemaan virvokkeita, pyörän hoitaessa sillä välin pysäköinnin itsenäisesti.

Ruuhkamatelu taasen ei esitä leveysasteillamme merkittävän suurta osaa ainakaan prätkällä ajaessa, mutta suuressa maailmassa tilanne on ymmärrettävästi hieman toinen, joten kysyntää ratkaisulle luulisi olevan. Helpottuvan hidasajon lisäksi, avustin olisi taatusti hyvin tervetullut varuste huonojalkaisille tai liikuntarajoitteisille, jotka eivät enää muuten pystyisi prätkäilyn huumaa sellaisenaan kokemaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yllättävän yksinkertaisesti

Itsestään pystyssä pysyviä konseptipyöriä on kansalle toki esitelty ennenkin, mutta Hondan kohdalla mielenkiinto kohdistuu tapaan, jolla systeemi on toteutettu. Honda käyttää uutuudessaan samanlaista robotiikkaa kuin valmistamissaan Uni-Cub-kulkupeleissä. Näitä sisäkäyttöön tarkoitettuja yksipyöräisiä ”liikkuvia istuimia” ohjaillaan kallistelemalla kuin Segwaytä konsanaan ja ilman gyroskooppeja.

Kehittyneen robotiikan ansiosta isokokoisia ja painavia gyroja ei pystyssä pitämiseen tarvita, vaan pyörä hakee balanssin ohjaustankoa kääntelemällä, samoin kuten kuljettajakin tekisi. Lisäksi pyörän etuhaarukka liikkuu alakolmion kohdalta eteen-taakse suunnassa lisäten tai vähentäen akseliväliä. Näin pyörä hakee aina optimaalisimman asennon joko tasapainottelua tai sporttisempaa ajoa silmällä pitäen.

moottoripyörä kuin koira Honda Riding Assist

Kun systeemin komponentit ovat verrattain pieniä, muuttuu pyörän ulkonäkö ja ajettavuuskin vain vähän. Esitteillä ollut Honda NC 750 S näytti kokonaisuutena hyvin valmiilta paketilta, joten ehkäpä Riding Assist nähdään tuotantopyörässä nopeammin kuin luullaankaan.

Lähde ja materiaalit: Honda

Luetuimmat