2.6.2016 Ajoneuvot Koko mallisto nyt nelivetoisena: lisäpitoa Jaguar XE:hen ja XF:ään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neliveto ei kangista, Jaguar tuntuu yhä takavetoiselle. Jaguar tuo mieleen monta asiaa, mutta tuskin nelivetoa. Brittimerkki kuuluu kuitenkin harvalukuisten autonvalmistajien kerhoon, jotka tarjoavat nelivedon jokaiseen malliinsa. Edustusauto XJ:n ja urheiluauto F-Typen lisäksi nelivetoa tarjotaan katumaasturi F-Paceen ja XE ja XF -sedaneihin. Neliveto perustuu urheiluauto F-Typen tekniikkaan. Kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston perässä on jakolaatikko, josta voima ohjataan sähköohjatun monilevykytkimen kautta etutasauspyörästölle. Jaguar XE 2.0d AWD on R Sport -varustelulla nautinto ajaa. Lähtökohtaisesti Jaguarit etenevät takavedon turvin, mutta voimaa ohjataan eturenkaille ennakoidusti. Esimerkiksi liikkeellelähdössä ja täyskiihdytyksessä auto ohjaa voimaa etupyörille, jotta turhaa sutimista ei tapahtuisi. Filosofialtaan neliveto muistuttaa BMW:n pitkittäiskoneisia xDrive-malleja. BMW:n tavoin Jaguarit käyttäytyvät pitävällä tienpinnalla takavetomaisesti. Nelivetoa ei konepellin alta huomaa. Kaksilitraisilla dieseleillä nelivedon vaikutusta on vaikea huomata kuivalla asfaltilla. Toisin sanoen: autot etenevät takavetomaisen ketterästi, mutta tiukoistakin serpentiineistä poistutaan vailla turhaa sutimista. Erityisesti malliston pienimmän, Jaguar XE 2.0d R Sportin, ohjastaminen mutkaisilla vuoristoteillä on aidosti hauskaa. Miltäköhän nelivetoinen Jaguar XE S mahtaisi tuntua? XF on kuin suurennettu kopio pienestä XE:stä. Suurempaan XF-sedaniin neliveto sopii aivan yhtä hyvin, mutta eri syistä. Urheilullisen etenemisen sijaan parempi vetopito tuo arvokkuutta ja mukavuutta liukkaassa kelissä etenemiseen. Nelivedon todellinen toimivuus liukkaissa olosuhteissa saa kuitenkin odottaa ensi talveen. Jaguar XE 20d AWD aut. hinnat alkavat 49 329 eurosta. Jaguar XF 20d AWD aut. alkaa 59 384 eurosta. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?