21.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: voimakas Ford Focus ST Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Voimaa riittää, mutta talvirenkaat pilaavat ilon. Hyvää: moottori, etuistuimet, perusajettavuus. Huonoa: vetely, vetopito, kallis. Ford Focus ST ei häpeä mitään. Räväkkä keltainen väri, helmasarja ja takaspoileri lupaavat reipasta menoa. Odotukset täyttyvät 250 hevosvoimaisen turbomoottorin toimesta. Ajoittain voimasta on runsaudenpulaa – autoparka ei oikein tiedä, mitä kaikkea sillä tekisi. Täyskiihdytyksessä ohjauspyörä tempoilee etupyörien etsiessä pitoa. Avoimella tasauspyörästöllä sitä ei vain löydy. Mikäli tienpinta on hivenenkin nahkea, käy tehojen siirtäminen ylivoimaiseksi koeajoauton 235 milliä leveille kitkarenkaille. Vasta kolmannella vaihteella täyskaasutus ei aiheuta välitöntä sutimista. Kiihdytyksiä säestää äänimaailma, jossa on ripaus edellisen korisukupolven viitoskonetta. Ylimääräinen sylinteri on peräisin kaiuttimista, ja keinotekoisuuden huomaa. Ääneen tottuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mainiot Recarot Nopea eteneminen vaatii ajonvakautuksen kytkemistä sallivampaan urheilutilaan. Täysvalppaudessa järjestelmä rampauttaa etenemisen kitkarengastuksella. Silloin Focus ST etenee perusmoottorisen perheauton tavoin. Voimakkaasti keskittävä ohjaus on tarkka, muttei nykytyyliin kovin halukas viestimään tienpinnan tapahtumista. Palautteetta Focusta ei tarvitse ajaa. Recaron etuistuimet tarjoavat loistavan takapuolituntuman. Istuinmukavuus on myös mainio, kunhan vartalo solahtaa reippaiden sivutukien väliin. Luottamus Focus ST:hen syntyy nopeasti. Kuljettaja pysyy hereillä auton aikeista, oli kyseessä keulan puskeminen tai yliohjaaminen. Jälkimmäinen tapahtuu Focuksella yllättävän helposti reippaammalla moottorijarrutuksella. Kesän lapsi Vauhdikkaassa ajossa Focus ST:n iskunvaimennus toimii mainiosti. Auto etenee ryhdikkäästi pyörät tiessä kiinni, eivätkä suuremmatkaan heitot aiheuta ylimääräisiä liikkeitä. Rauhallisemmassa ajossa alustan jatkuva nypytys ärsyttää. Jousitus tuntuu halvalta madallussarjalta. Se harmittaa, sillä muuten Focus ST toimisi mainiosti urheilullisena arkiautona. Kori on viisiovinen, eivätkä muhkeat etuistuimet ryövää liiaksi takajalkatilaa. Suuret voimavarat tuovat mukanaan runsaan alaväännön, joten Ford etenee suurellakin vaihteella keveästi. Myös ohituskiihtyvyys on erinomainen. Ikävä totuus on, että Focus ST tarvitsee moitteettoman kesäkelin lunastaakseen makean ulkonäön herättämät lupaukset. Heikommissa olosuhteissa vahvoista puolista ei pääse nauttimaan, mutta pintakova jousitus muistuttaa jatkuvasti auton luonteesta. Kompromissina ratkiriemukkaan hauska pienempi Fiesta ST on onnistuneempi. Kaksijakoinen Ford Focus ST osuu hankalaan rakoon automarkkinoilla. Arkikelpoisuus kaipaisi hieman pintapehmeämpää alustaa ja ajettavuuspuoli kärsii etuakseliston puutteista. Suurin ongelma on hinta – Focus ST maksaa lähes 6 000 euroa enemmän kuin tehokkaampi ja älykkäällä tasauspyörästöllä varustettu Seat Leon Cupra. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Focus ST 2.0 EcoBoost Hinta alkaen 41 202 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 549 € Ajoneuvovero 146 €/ v Moottori 2 000 cm³, bensiinimoottori 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 184 kW (250 hv), 5500 r/min Vääntö 360 Nm (2000–4500 r/min) Vääntö 360 Nm (2000–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 248 km/h Kulutus l/ 100 km 8,8 (kaup.) / 5,7 (maant.) / NEDC-kulutus 6,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4362 mm, leveys 1823 mm, korkeus 1471 mm, akseliväli 2648 mm Tavaratila: 316 l Omamassa: 1437 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?