23.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut peruspaku Renault Trafic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renaultin peruspaku on uusiutunut perusteellisesti. Hyvää: takuu, ajettavuus, alhainen melutaso ja kulutus. Huonoa: suppea mallisto, turvavyön lukko. Renaultin pakettiautot ovat Suomessa jääneet Hiace/Transporter/Transit -kolmikon varjoon, vaikka muualla Euroopassa ranskalainen on yksi myydyimmistä. Suositussa tonniluokassa (kantavuus noin tuhat kiloa) Renaultilla on jo vuodesta 1981 ollut Trafic. Vuodesta 2001 alkaen se on tehty yhteistyössä General Motorsin kanssa ja sen sisarmalleja on myyty Opel Vivaroina ja Nissan Primastareina. Mallin nyt uudistuessa Nissan jättäytyy pois valikoimasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi pituutta Traficin mallisto ei ole aivan yhtä laaja kuin kilpailijoilla, mutta kattaa kysytyimmät versiot. Korin saa kahden pituisena, eroa sentteinä on 40 ja euroina alle tuhat. Pituusero on akselien välissä, joten pitkä malli on kankeampi kääntymään ja vakaampi maantiellä. Pidemmästä mallista on tulossa myös korotettu versio. Tavaratilan tilavuus on mallista riippuen 5,2–8,6 kuutiota, pituus 2,2–2,6 metriä ja kantavuus 1 200–1 700 kiloa. Tavaratilan etuseinän alareunan luukku avaa pitkille esineille tilan apukuskin jalkatilaan asti, pidempään malliin sopii yli nelimetriset rimat. Pienempi moottori Traficin moottori on 1,6-litrainen yhteispaineruiskutteinen diesel. Tehovaihtoehtoja on kolme, yhdellä muuttuvageometrisellä (90 hv) tai kahdella pienellä turboahtimella (120 / 140 hv) varustettuna. Säysein riittäisi kevyiden kuormien kuskaamiseen, mutta koeajossa ollut teholtaan keskimmäinen miellyttänee useimpia etenkin kampanjamallien hinnoittelun ansiosta. Pientä moottoria ei kannata kavahtaa. Teho- ja vääntölukemat pesevät vanhojen kaksilitraisten lukemat. Rutkan alaväännön ansiosta moottoria ei tarvitse huudattaa ja melutaso pysyy miellyttävän vaimeana. Kuusipykäläinen manuaalivaihteisto on pitkäksi välitetty, kuutosta voi tarjota pesään vasta moottoritiellä. Pieni moottori on kevyempi, lämpenee nopeammin ja ennen kaikkea kuluttaa litran vanhaa moottoria vähemmän. Kuormattuna kulutuslukemat alkavat seiskalla sekä taajamassa että moottoritiellä. Mukava konttori Ohjaamo on päivitetty nykyaikaan materiaalien ja runsaan varustelun ansiosta. Kuskin pukkia on laskettu alemmas ja polkimien ympärillä on enemmän tilaa. Istuin on hyvin muotoiltu, ajoasennosta saa luonnikkaamman. Käteviä säilytystiloja on 90 litraa, tabletille, läppärille, likaisille varusteille, kaikille omansa. Kunnolliset nousukahvat ja vaatekoukut ovat unohtuneet. Myös moottorin lämpömittaria etsiskelee turhaan ja nopeusnäyttö esitetään vain numeroin, ei viisarilla. Jakelukäytössä eniten ärsyttää turvavyön lukon ahdas sijoitus. Apukuskin häikäisysuojassa olevalla peilillä kuljettaja näkee kuolleeseen kulmaan oikealla sivulla, mutta tällöin aurinkolippa peittää pitkän kuskin näkemää etuviistoon. Vaikka perusvarustein sisarmalli Opel Vivaro on Traficia etevämpi, nyt myynnissä olevissa Navi+-kampanjamalleissa Traficin varustelu on parempi. Ratkaisun voi tehdä myös takuun perusteella, Opelin takuu on kolme ja Renaultin neljä vuotta. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Renault Trafic Energy dCi120 Hinta alkaen 32 147 € Ajoneuvovero 148 €/ v Käyttövoimavero 102 €/ v Moottori 1 598 cm³ dieselmoottori, 4 sylinteriä, 2 turboahdinta, yhteispaineruiskutus, sammutusautomatiikka, 6-v. manuaalivaihteisto. Teho 88 kW (120 hv), 3500 r/min Vääntö 320 Nm (1500 r/min) Vääntö 320 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Huippunopeus 172 km/h Kulutus l/ 100 km 6,6 (kaup.) / 5,5 (maant.) / NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 5399 mm, leveys 1956 mm, korkeus 1971 mm, akseliväli 3498 mm Omamassa: 1691 kg Muu tieto Tavaratila 6,0 m³ Takuu 4 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?