18.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut matka-auto Honda Civic Sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miellyttävä matka-auto uudistui maltillisesti. Hyvää: Viimeistely, mittaristo, kulutus (varauksin). Huonoa: Etuistuin ja sen säätö, vaihteisto. Honda Civic on uudistunut maltillisesti. Vannoutunut Honda-autoilija toki huomaa ensikättelyssä etupuskurin ja mustan jäähdyttäjän säleikön aiempaa urheilullisemman ilmeen, me muut tarvitsisimme edeltäjäversion rinnalle. Ajoasentoa saa hakemalla hakea, eikä se lopulta kuitenkaan miellytä täydellisesti. Etuistuin on ylipäätään aika pehmeä, eikä suo jämäkkää tukea istujalleen. Selkänojan turhan harvavälinen lukitus jättää toivomisen varaa. Ja reisitukea saisi olla lisää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viimeistelty ilme Sisäilme on viimeistelty ja tyylikäs. Kojelaudan ratkaisut ovat selkeät ja japanilaiseksi jopa pelkistetyt: ilmettä ei riko turhanaikainen kytkinviidakko. Mittaristokin on selkeälukuinen. Mittaristokentän lisäksi käytössä on leveä ja matala vaakasuuntainen näyttö kojelaudan yläosassa sekä neliönmuotoinen näyttö oikealla sivustalla. Siihen välähtävä varoitus esimerkiksi rengaspaineista on sitä kokoa, ettei kuljettaja voi olla varoitusta havaitsematta. Hondalla on mukava taittaa pidempää ajotaivalta tasaisella vauhdilla. Ajotuntuma on luonteva, suuntavakaus on hyvää tasoa ja auto on hyvin äänieristetty. Ohjaus tosin saisi olla hieman tarkempi. Näkyvyys ulos on erinomainen. Katveita ei ole etuviistoon. Näkyvyys sivuille ja taaksekin ovat kunnossa. Sivupeilien lämmitys jättää toivomisen varaa: jääpinta ei sulanut peileistä erityisen ripeästi. Myös takaikkunan alaosa jää osittain sulamatta vastuslangoista huolimatta. Lokoisat oltavat Takamatkustajilla on lokoisat oltavat. Väljyyden takaa kunnollinen akseliväli. Takana lattia on tasainen, joten jalkatilaa on hyvin, jopa keskipaikan kolmannelle matkustajalle. Uloskäyntiä helpottavat kookkaat ovet, jotka aukeavat avarasti. Rapasäillä kismittää, ettei takaluukussa ole lokosta tai kahvaa, josta kiskaista luukku kiinni, joten käsien tahraantumiselta ei voi välttyä. Tavaratila on kohtuuväljä, mutta lastausaukko saisi olla avarampi. Sopuisa moottori Bensiinimoottori on 1,8-litrainen. Sen 142 hevosvoimaa riittävät oivasti perusajoon kaupungissa ja taajamassa. Äänimaailmaltaan moottori on sopuisa, paitsi kiihdytystarpeiden tullen kierroksia saa huudattaa menon jouduttamiseksi – ja kierrosten keriminen kantaa häiritsevästi sisälle matkustamoon. Sitkeyttä saisi olla tarjolla enemmän jo alhaisemmilta kierroksilta. Lopputulos on ymmärrettävä, sillä voimanlähde tasapainottelee voiman, ajomukavuuden ja taloudellisuuden välillä. Viisivaihteinen automaatti toimii sinänsä miellyttävästi, eikä vaihtohetkillä ole havaittavissa nykäyksiä. Koeajossa jää kaipaamaan tiheämpää porrastusta eli kuudetta vaihdetta. Se tekisi hyvää myös kulutuksen kannalta. Urheilullisempaa ajamista tarjoava S-asetus jää aikamoisen turhaksi. Sen kytkeminen toki nostattaa kierroksia, mutta juuri muuta ajovaikutusta on vaikea havaita. Vakiovarusteiset Eco Assist ja ECON-asetukset sysivät taloudelliseen ajotapaan ja hyvä niin. Eco Assist vaihtaa nopeusnäytössä olevien palkkien väriä ajotavan mukaan. Luonnon ja kukkaron kannalta järkevä ajotapaa eli rauhallinen kaasupolkimen käyttö palkitaan vihreällä värillä, reippaampi ajo muuttaa näytön siniseksi. Mikä on sinun värisi? Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Honda Civic Sedan 1.8 Executive AT Hinta alkaen 26 982 € Ajoneuvovero 138 €/ v Moottori 1 798 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, 5-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 104 kW (142 hv), 6500 r/min Vääntö 174 Nm (4300 r/min) Vääntö 174 Nm (4300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km 9,2 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 153 g/km Mitat pituus 4545 mm, leveys 1755 mm, korkeus 1425 mm, akseliväli 2675 mm Tavaratila: 440 l Omamassa: 1299 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 000 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta