2.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut Audi A6 Sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Raakaa voimaa hienostuneisiin kuoriin kesytettynä. Hyvää: neliveto, moottorin kyvyt, viimeistely. Huonoa: hinta, kulutus. Uudistunut Audi A6 noudattelee muotoilun ja sisätilaratkaisujen suhteen vakaata linjaa. Vaikka moni yksityiskohta on muuttunut, voi uudistumisen tiivistää sanapariksi pientä säätöä. Etusäleikkö, ajovalot, puskurit, etupuskurin ilmanottoaukot, sivuhelmat ja takavalot ovat saaneet tuoreutettua ilmettä. Ero edellismalliin ei tosin hahmotu ihan yhdellä vilkaisulla. Sisällä viimeistelyn taso ja materiaalit vastaavat auton hintatasoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Väkevä kokemus A6:n keulille on valittavissa uudistunut moottorikatras: viisi dieselmoottoria ja kolme bensiinimoottoria. Kaikki voimanlähteet täyttävät tietty Euro6-päästönormit. Koeajoimme dieseleistä väkevimmän eli kolmilitraisen TDI biturbon, jonka yhteydessä on kahdeksanlovinen automaattivaihteisto. Talvisen liukkaat ja vaihtelevaiset ajo-olosuhteet saavat arvoisensa vastuksen: jatkuvatoimisen quattro-nelivedon. Yhdistelmä on hienostunut. Eteen ei tule tilannetta, jossa eteneminen katkeaisi tai moottorin voimat ehtyisivät. Vääntöä on laajalla kierrosalueella. Suurlujuusterästen ja alumiinin yhdistelmä runkorakenteissa on tehnyt hyvää: kori on vääntöjäykkä ja auto kokoisekseen kevyt. Se tuo oman lisänsä auton ripeyteen. Neliveto tuo kaarreajaon miellyttävää vakautta kaikissa ajonopeuksissa. Vakauden huomaa erityisen hyvin moottoritieltä erkanevissa kaartuvissa rampeissa. Neliveto on yliveto myös liukkaaksi kiillottuneilla tienpinnoilla etenkin risteyksissä. Kilometrien nielentää Taiten äänieristetty auto on mukava matkakumppani myös pidemmillä ajotaipaleilla. Ohjaustuntuma on luonteva, käytös vakaata. Autoa ei ole tarvis paimentaa pysymään valitulla ajolinjalla. Matka-ajossa kulutus pysyy kohtuullisen likellä luvattua keskikulutusta, mutta taajamassa kulutus kipuaa talvisessa koeajossa lähes kahdeksaan litraan. Tuhdilla eurotukolla saa tuhdisti autoa. Lisävarusteiden myötä hinta kipuaa kuitenkin melko tolkuttomaksi, eikä malli ole ihan halpa ilman lisäherkkujakaan. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A6 Sedan 3.0 V6 TDI BiTurbo quattro Hinta alkaen 82 322 € Koeajetun auton hinta varusteineen 116 188 € Ajoneuvovero 146 €/ v Käyttövoimavero 502 €/ v Moottori 2 967 cm³, V6 dieselmoottori, kaksi turboahdinta, neliveto, 8-v. automaattivaihteisto. Teho 235 kW (320 hv), 3900–4600 r/min Vääntö 650 Nm (1400–2800 r/min) Vääntö 650 Nm (1400–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,0 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4932 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1415 mm, akseliväli 2914 mm Tavaratila: 530 l Omamassa: 1910 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 100 kg. Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku