10.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: uuden moottorin saanut Toyota Land Cruiser Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi moottori ja päivitetty automaattivaihteisto virkistävät muuten hyvin tuttuna säilyvää Toyota-maasturia. Hyvää: vaativien olosuhteiden työkalu. Huonoa: takaistuimen melu, takaovi avautuu edelleen epäkäytännöllisesti oikealle. Toyota Land Cruiser on suomalaistenkin suosikki, kun tarvitaan maasturia sen alkuperäiseen käyttötarkoitukseen maastoon. Uusi moottori ja automaattivaihteiston päivitys ei muuta tilannetta. Koeajo Islannin laavarinteillä, joessa ja hyväkuntoisilla maanteillä osoitti, että laitteella todella pääsee ja uskaltaa yrittää kulkua vaikeissakin maastoissa. Polvensyvyistä joenpohjaakin ajettaessa ominaisuudet riittivät, vaikka yksi saattueen autoista ensin juuttuikin veden alla piilotelleeseen kiveen. Alustaa korottamalla, hyvällä väännöllä, auton älykkäällä ohjelmistolla ja kuljettajan maltilla siitäkin selvittiin. Land Cruiserin monipuoliset valmiudet pahoihin paikkoihin onkin syytä harjoitella ennakkoon, jotta todellisissa tilanteissa autosta saa irti sen parhaat puolet. Suomesta tuskin löytyy sellaisia olosuhteita, missä Land Cruiserilla ei pärjätä – jos ylipäätään on kyse sellaisesta paikasta, mihin on mitään syytä edes suunnitella autolla menoa. Hyväkuntoisella maantiellä ajettaessa paljastuukin sitten hyvän maasturin toinen puoli. Niukka uudistuminen korostuu matkustamossa. Kojelauta näyttää tutulta ja nyt jo vanhahtavalta. Erityisesti takaistuimelle kantautuva meteli tuntuu oudolta. Kun kuuntelee kivien ropinaa lokareihin ei voi uskoa istuvansa uuden, sadantuhannen euron auton takaistuimella. Myöskään ajo- ja matkustusmukavuus ei maantiellä ole kovin kilpailukykyinen. Mutta ei tarvitsekaan olla, jos laitteella pitää pärjätä maastossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ureaa tankkiin Uuden nelisylinterisen 2.8 D-4D -dieselmoottorin turboahdin on muuttuvasiipinen. Voimanlähde tarjoaa tehoa 130 kW (177 hv) ja vääntöä 450 Nm. Erityisesti moottorin ala- ja keskikierrosten väännön luvataan olevan aiempaa parempi, kun huippuvääntö on kasvanut kymmenen prosenttia. Pakokaasujen typenoksidipäästöjen vähentämiseksi moottorissa käytetään ensimmäisenä Toyota-mallina ureaa hyödyntävää SCR-järjestelmää. Uuden moottorin myötä myös entinen viisivaihteinen automaattivaihteisto on saanut antaa tietä nykyaikaisemmalle kuusivaihteiselle. Muutoksella tavoitellaan parempaa suorituskykyä ja taloudellisuutta. Yhdistetyn ajon keskikulutus on nyt virallisen arvon mukaan 7,4 litraa sadalla kilometrillä. Uusi varustelu Land Cruiserin hinnasto ei ole pitkä. Moottoreita on vain yksi ja vaihteistoja kaksi. Manuaalivaihteistoa haluavalle on osoitettu hinnaston halvin kokoonpano 2.8 D-4D Life. Sen hintalapussa on 74 040 euroa. Edullisin varustetaso uudella automaattivaihteistolla maksaa 77 596 euroa. Halvimman varusteversion lisäksi tarjolla on neljä muuta varustelua. Niistä Style on uusi vaihtoehto. Siihen kuuluu muun muassa led-ajovalot, saattovalot, peruutuskamera, pysäköintitutkat, sähköisesti taittuvat sivupeilit, 18-tuuman pyörät ja valaistut astinlaudat. Myös avaimeton käynnistys, 230V virran ulosotto tavaratilassa, lämmitetty ohjauspyörä, kattokonsoli, jäähdytetty keskikonsoli, kineettis-dynaaminen jousitusjärjestelmä ja perävaunun huomioiva ajonvakautus kuuluvat Style-varusteluun. Hintalappuunkin on tässä vaiheessa jo tullut 99 560 euroa. Hulppeimman Premium-varustellun Land Cruiserin hinta on 123 903 euroa. Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Style Hinta alkaen 99 560 € Moottori Dieselmoottori 2 755 cm³, turboahdettu, 6-v automaattivaihteisto, neliveto. Teho 130 kW (177 hv), 3400 r/min Vääntö 420 Nm (1400–2600 r/min) Vääntö 420 Nm (1400–2600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,7 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 194 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?