Koeajossa: urheilullinen Audi TTS Coupé

2.0 TFSI 228 kW quattro S tronic

Urheilullinen Audi TT astetta rajumpana versiona. Hyvää: ajo-ominaisuudet, suorituskyky, rohkea muotoilu, laatu. Huonoa: turhan kova jousitus, hinta.

Ajoneuvot | Koeajo | 23.9.2015

Audi TTS Coupé on räväkän näköinen urheiluauto: muodot ovat teräviä ja särmikkäitä. Keulassa on suuret ilmaottoaukot, jotka ohjaavat ilmaa tehokkaille jarruille ja ahtoilman välijäähdyttimelle. Kaksoispakoputket on S-mallissa vielä tuplattu.

Urheilullisia yksityiskohtia

Sisätiloissa on tuhdisti yksityiskohtia. Mustanpuhuva mittaripaneeli herää eloon vasta kun virta kytketään päälle. Keskikonsolin näyttöä ei ole lainkaan vaan kaikki informaatio on sijoitettu digitaalisen mittariston yhteyteen.

Tarpeelliset lukemat ilmestyvät näkökenttään päätä kääntämättä. Mittaristonäkymistä selkein on iso kierroslukumittari keskellä, jonka sisällä on nopeusnäyttö.

audi-tts-mittarit-013

Tanakasti tiessä

1 440 kiloa painava TTS istuu tiessä tanakasti. Yli 300 hevosvoiman teho ja tuhti 380 newtonmetrin vääntö kuljettaa TTS:ää vakuuttavasti. Nelisylinterinen kaksilitrainen bensiinimoottori vääntää 1 000 kierroksesta ylöspäin kuin höyryveturi. Kuusivaihteinen kaksoiskytkinautomaatti toimii saumattomasti turbomoottorin jatkeena.

Haldex-kytkimellä varustettu quattro-neliveto on säädetty aavistuksen takapainotteiseksi ja TTS on johdonmukainen ajaa myös liukkaalla. Varomaton kaasunpainallus kesken kaarretta ei aiheuta pidon menetystä, vaan auto jatkaa määrätietoisesti kuljettajan ohjauksen suuntaan.

Audi-TTS-157

Rankkaa itsehillintää

TTS on auto joka vaatii kuljettajaltaan rankkaa itsehillintää. Nopeus karkaa helposti yli sallitun. Ja sitten ne äänet. Varsinkin dynamic-asetuksen ollessa päällä pakoputkista kuuluvat upeat töräykset aina kun vaihdetta vaihdetaan. Urheilullista tunnelmaa lisää jäykkä alusta, joka pitää auton vakaana tiukoissa kaarteissa ja jarrutuksissa.

Arkiajossa auto on jousituksen kovuutta lukuunottamatta vaivaton. Edes comfort-asetuksella auton jousitusta ei voi kehua mukavaksi.

Keskustelu

automerkiltä: Audi