10.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: urheiluhybridi BMW i8 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hiipivä salama sopisi muotovalion intiaaninimeksi. Hyvää: ajettavuus, äänettömyys, moottorinohjaus. Huonoa: etuistuin, sisätilat takana, hinta. Lähes äänetön, voimiltaan väkevä ja muodoiltaan hivelevä. Baijerilaisten ylpeys i8 on kyvyiltään urheilullinen ja myös valmistajansa ensimmäinen ladattava hybridi. Huomionkerääjä esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2011 Frankfurtin autonäyttelyssä. On piristävää, että muodot on rohjettu viedä tuotantoon asti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kevyt rakenne Urheiluauto painaa vain 1 485 kiloa. Terästä ja alumiinia kevyempi hiilikuitu on järkevä valinta autoon, jossa ylöspäin etuviistoon avautuvat isot saksiovet luovat haasteita runkorakenteen jäykkyydelle. Hiilikuitu takaa osaltaan sen, että sähkö- ja bensiinimoottorien yhteisteho saadaan välitettyä mahdollisimman täysimääräisesti käyttöön – jos renkaiden alla vain pito riittää. Etuistuin on pettymys Nelipaikkainen on käytännössä 2+2-paikkainen. Takana olisi ahdasta matkustaa, mutta kuljettajan valtakunnan järjestelyt ovat erinomaisella tolalla – ainakin melkein. Kaikki säätimet ovat hyvin käsillä ja laatuvaikutelma on auton hintatason mukainen eli viimeistelty. Muotoilukin erottuu edukseen. Kojelaudan viistot muodot luovat särmää ilmettä. Ajoasennon löytäminen on kuitenkin yllättävän työlästä, vaikka ohjauspyörä säätyykin syvyys- ja korkeussuunnassa. Ohutrunkoiseksi muotoiltu etuistuin ei tue erityisen hyvin sivuiltaan, eikä istuinosaltaan reisiä. Istuimen sähkösäädöt eivät ole erityisen monipuoliset. Ajettavuus kunnossa Ohjaus on tarkka ja tunnokas, muttei äkkinäisen nopea. Bensiinimoottori kirittää nelivetoisen bemarin takapyöriä, sähkömoottori etupyöriä. Ratkaisun vuoksi auton paino jakautuu edullisesti etu- ja taka-akselien päälle. Sen huomaa urheilullisemmassa ajossa vakautena suoralla tiellä ja eritoten kaarreajossa. Matala painopiste ja korin aerodynamiikan edut (ilmanvastuskerroin 0.26) ovat piste iin päälle. Puolitoistalitrainen bensiinimoottori on turboahdettu. Kolmisylinterisessä on tehoa 170 kilowattia eli 231 hevosvoimaa. Kun kaveriksi käy 96 kilowatin sähkömoottori, kasvaa maksimaalinen kokonaisteho 266 kilowattiin (362 hv) ja vääntö 570 newtonmetriin. Nollasta sataan taittuu vain 4,4 sekunnissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Useita ajoasetuksia Ladattavan hybridin kuljettajalle on tarjolla useita ajoasetuksia, joista valita ajotilanteesen tai sen hetkisiin mieltymyksiin soveliain. On miellyttävää korville, että kaupunkiajossa matalan sutjakalla ilmestyksellä voi lipua ääneti. Sähkön voimin voi tosin ajaa korkeintaan 37 kilometrin verran. Sähkölllä ajettaessa huippuvauhti on 120 kilometriä tunnissa. Sähköajokyvyt saattavat riittää monilla ainakin yhdensuuntaisiin työmatka-ajoihin. Jos kummassakin päässä, kotona ja työpaikalla, on latausmahdollisuus, voi ajaminen olla valtaosiltaan päästötöntä. Mukavuus ja sport-asetusten lisäksi käytössä on Eco pro -asetus, joka on kulloistakin käyttövoimaa säästeliäimmin käyttävä esiasetus. Eco pro voi olla kytkettynä sekä sähkö- että hybridi-ajon aikana. Vetreille bemaristeille Kynnyskotelo on korkealla, jotta korista on rakenteellisesti saatu riittävän jämäkkä. Ja kun auto on 1,3 metriä matala, on autoon könyäminen vetreyttä koetteleva suoritus. Pysäköimistä kannattaa harjoitella väljillä vesillä, jottei tule ikäviä kolhuja. Sivuovet nimittäin tarvitsevat leveyssuunnassa tilaa yli 55 senttiä. Ylös etuviistoon nousevat saksiovet ovat näyttävä ratkaisu. Kaksi tuntia latausta Akkujen lataus 80-prosenttiseen iskukykyyn vie autokatoksen normipistorasiasta kaksi tuntia. Akut latautuvat myös ajettaessa kiitos moottorijarrutuksen ja jarrutusenergian talteenoton. Alhaiset päästöt takaavat maltillisen verokohtelun, mutta tulokkaan hinta on silti noin 165 000 euroa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW i8 Hinta alkaen 165 000 € Moottori Bensiinimoottori 1 499 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 170 kW (231 hv), 5800 r/min Vääntö 320 Nm (3700 r/min) Teho 96 kW, 250 r/min Vääntö 320 Nm (3700 r/min) Akku Latausaika 2 tuntia (80 % varaus, 16A/230V). Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,4 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 49 g/km Takuu Takuu 2 vuotta (korkeajänniteakuilla 8 vuotta/100 000 km) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku