6.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: tulevaisuuden Volvo XC90 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvon tulevaisuudessa on mukava istua. Hyvää: tyylikkyys, joustavat sisätilat. Huonoa: tavaratilan suojaverho, kallistelu mutkissa. Uuden Volvo XC90:n kohdalla ei ole liioittelua puhua tulevaisuudesta. Volvo-malliston nelivetoinen lippulaiva on rakennettu uudelle perusrakenteelle, jonka tuotekehityskulut kohosivat kahdeksaan miljardiin euroon. Samasta työpanoksesta hyötyvät myös muut lähivuosina julkaistavat Volvo-mallit. XC90:n koeajo kertoo paljon koko Volvon tulevaisuudesta, eikä vain yhden arvomaasturin ominaisuuksista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laadukkaasti viimeistelty Kuljettajan paikalla kaikki on hyvin. Puu, alumiini ja nahka sointuvat yhteen tyylikkäästi. Myös muovia on käytetty, mutta kojetaulu, käyttökytkimet ja monet muut yksityiskohdat ovat laadukkaasti viimeisteltyjä. Korkealaatuisten materiaalien käyttö ei itsessään tee Volvon sisätiloista kilpailijoita, kuten BMW X5:ttä, viihtyisämpää. Miellyttävyys syntyy makuasioista. Volvon suunnittelijat ovat onnistuneet erinomaisesti yhdistellessään värejä, materiaaleja ja tekstuureja. Hienoista parannettavaakin löytyy. Etuovien kyynärnojan nahka aaltoilee oveen liittyvässä taitteessa. Myös itse oven nahkaverhoilu istuu apukuljettajan ovessa siistimmin kuin kuljettajan puolella. Pienet moitteet johtunevat XC90-mallin tuoreudesta. Kookas kosketusnäyttö Keskellä kojelautaa on suuri kosketusnäyttö. Kosketusnäyttökammoisten kannattaa antaa järjestelmälle mahdollisuus: raameista saa hyvän tuen ranteelle, ja valtaosa käyttöliittymän symboleista ovat riittävän suuria. Järjestelmä tukee usean sormen kosketusta, joten esimerkiksi kartan zoomailu on vaivatonta. Osaa toiminnoista voi hallita digitaalimittaristosta ohjauspyörän painikkeiden avulla. Päänäytölle omiin ruutuihinsa on koottu navigaatio, mediatoistin, matkapuhelimen bluetooth-ohjaus, auton asetukset ja ilmastoinnin hallinta. Jokainen ruuduista on lähes koko ajan näkyvissä, mutta niiden keskinäinen koko vaihtelee. Esimerkiksi perustilasta navigaatioon siirtyessä aukeaa suuri kartta, jolle mediasoittimen ja matkapuhelimen ruudut antavat tilaa. Tärkeimmät tiedot ovat siten koko ajan nähtävillä. Navigaatiojärjestelmä häviää näyttävyydessä saksalaisille kilpailijoilleen. Pientä lisäkiusaa tuo navigaattorin taipumus häivyttää turhan herkästi pienemmät tiet mittakaavan pienentyessä. Suomessa seitsenpaikkainen Volvo XC90 on Suomessa aina seitsenpaikkainen. Kolmannen takarivin istuimet taittuvat tasaiseksi tavaratilan pohjaksi. Toinen istuinrivi tarjoaa avarammat tilat. Kaikki kolme istuinta liikkuvat itsenäisesti pituussuunnassa. Myös selkänojien kulmaa voi säätää mieleisekseen. Sisätiloja ei voi sivuuttaa mainitsematta äänentoistoa. Volvo kehuu vuolaasti Bowers & Wilkinsin suunnittelemaa 19 kaiuttimen äänentoistojärjestelmää, eikä syyttä. Puhtaasti ja mahtipontisesti soiva järjestelmä siirtää maailman murheet hetkeksi syrjään musiikin voimin. Valitettavasti lisävarusteinen herkku maksaa 3 338 euroa. Pohjoismaisella tyylitajulla valitut puu, alumiini ja nahka sointuvat hyvin yhteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Diesel tai hybridi Suomeen XC90 saapuu kolmella moottorivaihtoehdolla, kaikki nelivetoisina. Koeajettu D5-diesel tuottaa 225 hevosvoimaa ja päästää 149 grammaa hiilidioksidia kilometrillä. Bensiinivaihtoehto on 320 hevosvoimainen T6, joka kuitenkin jää hinnoittelussa lähes täysin ladattavan T8-hybridin jalkoihin. Hybridijärjestelmän yhteisteho on peräti 400 hevosvoimaa, mutta lupaus 59 gramman hiilidioksidipäästöistä pitää hinnan kurissa. Valitettavasti koeajoauton moottorin kykyjä on vaikea arvioida tarkemmin. Moottorin imupuolelta irronnut anturin letku vei parhaan terän auton suorituskyvystä. Vajaatehoisena auto eteni hieman raskaasti, eikä moottorin ja automaattivaihteiston yhteistyö ollut moitteetonta. Suuri keulamaski ja kyljelleen kallistetun T-kirjaimen muotoiset päiväajovalot luovat XC90:n helposti tunnistettavan ilmeen. Ilmajousitus kantaa tanakasti XC90 on painava auto, keveimmilläänkin noin 2 100 kilogrammaa. Massa ja suuret ulkomitat pysyvät arkiajossa taustalla. Hallintalaitteet toimivat vaivattomasti ja autolla ajaminen on helppoa. Ilmajousitus kantaa auton tanakasti, mutta pilvilinnassa leijumiselta XC90:llä liikkuminen ei tunnu. Suuresta massasta ja ajamisen vaivattomuudesta huolimatta XC90:stä puuttuu tietynlainen kookkaan auton ajamisen tunne, joka esimerkiksi välittyy edellä BMW X5:stä ja Porsche Cayennestä. Volvon myös aistii luovuttavan nopeammin tiestön mutkistuessa – kallistelut kasvavat ja kuljettaja tuntee auton poistuvan mukavuusalueeltaan. Suurperheen mökkireissu on mutkateitä enemmän Volvo XC90:n ydinosaamista. Sellaisessa ympäristössä auton joustavia tilaratkaisuja ja miellyttävää matkustamoa osaa arvostaa. Uutuudessa on omat puutteensa, mutta se on ehdottomasti auto, jonka kanssa haluaisi viettää enemmän aikaa. Se onnistunee, sillä näillä eväin Volvon tulevaisuus näyttää valoisalle. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Video: Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?