9.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: toisen sukupolven Seat Alhambra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudet kasvot ja päivitettyä tekniikkaa. Hyvää: Liukuovet, sisätilat. Huonoa: Etuistuinten sivutuki, näkyvyys etuviistoon. Vuonna 1996 esitelty ensimmäisen sukupolven Seat Alhambra oli yhteistyömalli, jonka kumppaneita olivat Ford Galaxy ja Volkswagen Sharan. Nyt uuden ilmeen saanut toisen sukupolven Alhambra on teknisesti käytännössä identtinen Sharanen kanssa, mutta ulkonäössä ja varustelussa on eroja. Alhambra on saatavana kolmella moottorivaihtoehdolla. Mallipäivityksen jälkeen kaksilitraisesta dieselistä on kaksi tehoversiota. Myöhemmin tuotantoon saadaan kaksilitrainen TSI-bensiinimoottori. Kaikkien tehot ovat kasvaneet ja päästöt pienentyneet edelliseen mallisarjaan nähden. Moottoreiden kumppanina on joko 6-portainen manuaalivaihteisto tai kaksoiskytkinautomaatti. Kahden varustevaihtoehdon lisäksi tarjolla on joukko lisävarusteita. Valmistusohjelmassa on myös muun muassa 1,4-litraiset bensiinimoottorit ja yksi tehoiltaan miedompi diesel sekä neliveto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Massiiviset sisätilat Helteisessä Barcelonassa, Seatin kotikonnuilla, pääsen hakemaan ensituntumaa uudistettuun Alhambraan. Ensivaikutelma on hyvä. Sisätilat antavat heti laadukkaan vaikutelman. Ja tilaa riittää. Uuden sukupolven Alhambra on aina seitsenpaikkainen. Keskirivin istuimet ovat itsenäisiä ja liikuteltavissa kiskoilla. Leveässä autossa voi kolme aikuista istua rinnakkain mukavasti ja kiskojen ansiosta istuimet voi limittää niin, että hartiatilaa saadaan tarvittaessa lisää. Kolmas rivi tarjoaa jopa yllättävän hyvät istumatilat. Koeajoauton kattoluukusta huolimatta pää ei ole edes lähellä kattoa ja jalatkin saa oikaistua mukavasti. Liukuovet helpottavat Matkustamon istuimia ei nykymallissa voi enää irrottaa, mutta ne on suunniteltu siten, että parilla ranneliikkeellä istuimista muodostuu tasainen tavaratilan lattia. Itsenäiset istuimet tarjoavat lukemattomia variaatioita tavaratilan laajentamiseen. Äärimmillään Seat Alhambra vastaa lähes pakettiautoa. Kun kaikki istuimet ovat pystyasennossa, jää tavaratilaan vielä kolmelle isolle matkalaukulle riittävä tila. Lapsiperheiden kannalta autossa on paljon hyvää. Liukuovet helpottavat lastaamista ja kulkemista. Lisäksi lastenistuimet on helppo asentaa paikoilleen. Kaikissa istuimissa on isofix-kiinnikkeet. Ketterä kaupungissa Alhambra on ajossa miellyttävän pehmeä ja sisämelultaan hiljainen. Mitat on kohtuullisen helppo hahmottaa. Näkökentän katveet etuviistoon jäävät tosin melko suuriksi kookkaiden A-pilareiden takia. Vahva moottori yhdessä kaksoiskytkinvaihteiston kanssa tarjoaa hyvän ajettavuuden. Kaasupolkimeen reagoinnissa ilmenee toisinaan hienoisia viiveitä, mutta ei siinä määrin, että niistä olisi haittaa. Kaksoiskytkinvaihteiston valitsimesta löytyy myös S-asento, jolloin ylös vaihdettaessa moottori kiertää enemmän ja vaihtaa myös aiemmin pienelle vaihteelle. Vaihteita voi halutessaan käyttää myös ohjauspyörän vivuista. Koeajoautossa on lisävarusteisiin kuuluva mukautuva alustansäätö (1 468 e). S-asennossa vaihteiston ja ohjaustehostimen ohella myös alusta muuttuu. Pehmeys vähenee, eikä auto kallistele juuri lainkaan. Tavaratilan sisäpistoke, säilytyslokerot ja monipuolinen istuinjärjestelmä tarjoavat yhdessä liukuovien kanssa houkuttelevan kokonaispaketin. Syyskuussa myyntiin tulleen automallin oviin saa esimerkiksi sähkökäytön, joka on sekä ammatti- että perhekäytössä hyvä lisävaruste. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Seat Alhambra 2.0 TDI DSG Hinta alkaen 47 628 € Moottori Bensiinimoottori 4 951 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 380 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?