19.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: toimiva perusauto SsangYong Korando Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Takavuosien muotoilufriikistä kasvoi toimiva perusauto. Hyvää: Kaikin puolin perustoimiva. Huonoa: Lämmitys pakkasilla. Monet murehtivat automaailman yhdenmukaistumista. Sen sivuilmiönä usea merkki on unohtanut yksilölliset tunnuspiirteensä. Ilahduttavasti näin on käynyt myös etelä-korealaiselle SsangYongille, jonka uutuuksien muotoilussa ei ole häivääkään takavuosien omintakeisesta etovuudesta. Suomessa 1990-luvun lopulla lyhyesti vieraillut SsangYong Musso -maasturi ei muodostunut menestykseksi. Toista yritystä tähdittävälle Korandolle voi povata nousujohteisempaa uraa, mikäli hinnoittelu onnistuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aina nelivetoinen SsangYongin ainoa tekniikkavaihtoehto on kaksilitrainen turbodiesel nelivetoisena. Vastaavalla tekniikalla esimerkiksi kilpailija Kia Sportagen hinta nousee noin 35 000 euroon. Koeajetun Korandon moottori tuottaa 170 hevosvoimaa, mutta Suomeen saapuvat myyntimallit ovat kaksikymmentä hevosvoimaa matalampitehoisia. Ainakin voimakkaammalla moottorilla auto liikkuu vaivatta, vaikka ajoittain moottoria joutuukin hieman kierrättämään. Neliveto kytkeytyy etupyörien sutiessa tai kojelaudan kytkimestä. Kovin rankkaan maastoon Korandolla ei liene asiaa, mutta talviset kaupunkihaasteet se selvittää ongelmitta. Selättää skeptikon Korando selättää uutuusmerkkiin kohdistuvat aavistuksen skeptiset ennakko-odotukset. Auto on vaivaton ajettava, eikä mukavuudessakaan ole suuria puutteita. Vain kovilla pakkasilla hitaasti lämpenevän moottorin kylmäksi jättämät sisätilat aiheuttivat murheita. Vaikka Korando esiteltiin jo vuonna 2010, on se ulkoa vielä kelvon näköinen. Eikä ihme, sillä muotoiluvastuu kuuluu maineikkaalle Italdesign Giugiarolle. Sisätiloissa aika on juossut nopeammin, eivätkä kaikki materiaalivalinnat edusta länsimaista tyylisuuntaa. Tilaa on riittävästi, lisäksi takamatkustajia hemmotellaan täysin tasaisella lattialla. Koeajoyksilön ilmettä piristävät punaiset nahkaistuimet eivät kuulu vakiovarusteluun. Lisävarusteina olivat jäähdytetty kuljettajan istuin sekä avaimeton kulku ja käynnistys. Tämän hetken tietojen mukaan perus-Korandolla pärjää hyvin. Vakiovarusteluun kuuluvat alumiinivanteet, bluetooth ja vakionopeudensäädin. Auton ominaisuudet ovat kelvot, mutta luotettavuuteen ja jälleenmyyntiarvoon liittyvän epätietoisuuden toivoisi näkyvän ostohinnassa. SsangYongin kerrotaan olevan 5–15 prosenttia kilpailijoitaan halvempi, mutta vaadittava eurotukko paljastuu vasta maaliskuussa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen SsangYong Korando e-XDi200 AWD 6AT Hinta alkaen 29 390 € Moottori 1 998 cm³, dieselmoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (147 hv), 3400–4000 r/min Vääntö 360 Nm (1500–2800 r/min) Vääntö 360 Nm (1500–2800 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 194 g/km Mitat pituus 4410 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2650 mm Tavaratila: 486 l Omamassa: 1692 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 000 kg. Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?